Surrealismus a magie v Benátkách. Znovu zakouzlený svět
Eva Skopalová výstava červenec 2022
Surrealismus a magie v benátském muzeu sbírky Peggy Guggenheim se věnuje vztahu okultních věd a umění. Zájem o mystiku a fantastično rezonuje také s právě probíhajícím Benátským bienále, a dává tak prostor k novému zhodnocení díla malířek Leonory Carrington a Remedios Varo.
Leonora Carrington: Voňavá kuchyně babičky Moorheadové, 1975, olej na plátně, 79 × 124 cm, Charles B. Goddard Center for Visual Performing Arts, Ardmore, Oklahoma © Leonora Carrington, by SIAE 2022
Kurt Seligmann: Baphomet, 1948, olej na plátně, 122,6 × 147,6 cm, Museum of Contemporary Art Chicago
Remedios Varo: Hvězdný prach, 1958, olej na desce, 91,5 × 60,7 cm, FEMSA Collection © Remedios Varo, by SIAE 2022
Max Ernst: Chemická svatba (Noces Chimiques), 1948, olej na plátně, 150,5 × 66,5 cm, soukromá sbírka, Švýcarsko
Max Ernst: Evropa po dešti II, 1940–1942, olej na plátně, 54,8 × 147,8 cm, © Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, The Ella Gallup Sumner and Mary Catlin Sumner Fund
Leonor Fini: Na konci světa, 1949, olej na plátně, 35 × 28 cm, soukromá sbírka
René Magritte: Černá magie, 1945, olej na plátně, 79 × 59 cm, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Brusel © René Magritte, by SIAE 2022, foto: J. Geleyns
Jeu de Marseille (Marseillská hra), 1941, Musée Cantini, Marseille. Jacqueline Lamba: Eso revoluce – kolo, 1941, kvaš, červený a černý inkoust na papíře, 24 × 13,6 cm, © Jacqueline Lamba, by SIAE 2022
Giorgio de Chirico: Mozek dítěte, 1914, olej na plátně, 60 × 65 cm, Moderna Museet, Stockholm © Giorgio de Chirico, by SIAE 2022
Surrealism and Magic: Enchanted Modernity, pohled do výstavy, Peggy Guggenheim Collection, Benátky, 2022, foto: Matteo De Fina
Toyen: Znamenitá mrtvola
Eva Skopalová výstava květen 2021
Cadavre exquis (znamenitá mrtvola) je grafická hra, již měli v oblibě surrealisté. Jedná se o kolektivní kresbu postavy, kdy každý ze zúčastněných domaluje jednu část.
Sophie Täuber-Arp v MOMA
Eva Skopalová zahraničí únor 2022
Vznik abstrakce mnohdy spojujeme se snahou umělců zachytit transcendentální zážitky na dvourozměrných plátnech, k nimž se moderna propracovala skrze kubistické rozbití realistických výjevů. Ale co když abstrakce není cílovou stanicí, ale tou nástupní?
Vzorce záměru
Eva Skopalová kniha únor 2020
Na konci loňského roku se česká kunsthistorie dočkala několika důležitých překladů, které zcela neplánovaně společně tvoří jakousi intelektuální konstelaci, vhled do problematiky interpretace uměleckého díla.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?