12. díl - Brno jede!

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2017

Pořád váhám, zda má být zkratka DUMB subtilně ironická, anebo zda dává najevo, že mezinárodní komunikace v Brně nikoho nezajímá. Letošní jaro ale má brněnský Dům umění dvě skvělé výstavy zcela neprovinciálních parametrů. Na míru výstavnímu prostoru na Malinovského náměstí sestavil Karel Císař výstavu Američanů Sama Lewitta a Cheyneyho Thompsona Síť. Gradient. Opilecký krok. Malby i prostorové objekty jsou vytvořeny na základě předem daných algoritmů. Thompsonovy obrazy chladně destruují fikci malby jako autentického gesta jedinečné tvůrčí individuality, která ztělesňovala modernistickou představu svobodného jedince. Lewittovy monumentalizované plošné spoje spotřebovávají tolik energie, že přestává zbývat na osvětlení místnosti, která je přitom zbytečně, až nesnesitelně přetopená. Zapojení motorů Volkswagenu s falšovaným emisním softwarem ukazuje, že poselství výstavy nespočívá v estetické spekulaci, ta je nástrojem sdělení. Je to politická výstava, ovšem způsobem, který má daleko k prvoplánové účinnosti Aj Wej-weje nebo jeho českých a slovenských angažovaných souputníků. Klimatická změna, antropocén a mimolidská agence tu jsou ztělesněny celkem výstavy, v níž je kurátorské gesto stejně silné, ne-li silnější než gesta autorská.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné