1984 (1986)
Josef Ledvina zprávy únor 2016
Praha – Sedmičlenná mezinárodní porota vybrala pětici finalistů pro letošní ročník Ceny Jindřicha Chalupeckého. Na výstavě Finále 2016 se v září ve Veletržním paláci sejde Aleš Čermák, Katarína Hládeková, Anna Hulačová, Matyáš Chochola a Johana Střížková. Čermák se ve finále objevil již jednou před dvěma lety, pro ostatní to bude premiéra.
Letošní ročník je věkově velmi sourodý, všichni finalisté kromě o dva roky mladšího Chocholy jsou narozeni v roce 1984. Co se uměleckého vzdělání týče, vítězí Akademie výtvarného umění v Praze, kde svůj diplom získali všichni vyjma Hládekové, která vystudovala v Košicích a v Brně na FaVU, kde v současnosti pokračuje s doktorským studiem.
Matyáš Chochola pracuje ve svých instalacích, často doplněných o performační prvky, s motivy pokleslé spirituality věku sociálních sítí. V divoké synkrezi levných syntetických barev i materiálů si podávají ruce keltští druidi s televizními kartářkami. Aleš Čermák píše, fotí, dělá divadlo a instaluje a při tom všem se zajímá o lokální i globální problémy lidstva. Anna Hulačová dělá trochu divné, ale opravdické sochy a bez obvyklé ironie si při tom hraje s folklorismy. Výstavy Katariny Hládekové umělecky zkoumají a testují a modely má přitom zjevně ráda nejen v abstraktním slova smyslu. Z finalistů je na scéně zatím nejméně viditelná Johana Střížková, která především performuje a vidoperformuje, je v tom přesná, minimální a poetická.
Do letošního ročníku se se svými portfolii přihlásilo přes devadesát umělců, což je historicky nejvyšší počet. Pět finalistů na jejich základě vybrali umělec Jiří Kovanda, teoretička umění a ředitelka Slovenské národní galerie Alexandra Kusá, ředitel The Astrup Fearnley Museum of Modern Art v Oslu Gunnar B. Kvaran, teoretička umění Pavlína Morganová, umělecký manažer Galerie města Ostravy PLATO Marek Pokorný, kurátorka Bottega Gallery a Shcherbenko Art Centre v Kyjevě Marina Shcherbenko a předsedkyně poroty, kurátorka a ředitelka The Bronx Museum of the Arts v New Yorku Holly Block.
Finalisté byli letos poprvé vybráni o několik měsíců dříve, než tomu bylo doposud zvykem. Ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karina Kottová, pro niž půjde o první ročník ceny probíhající plně v její režii, tím chce dát umělcům delší čas na realizaci finálových projektů. Reaguje tak na zkušenosti s prvním ročníkem. „Když se v březnu nebo začátkem dubna finalisté dozvědí o své nominaci a podle harmonogramu Moravské galerie by v červnu měli sdělit své technické požadavky a udat, co přesně budou instalovat, aby na konci srpna mohla být hotová výstava, je to evidentně příliš krátká doba na vznik díla a umělce to zbytečně stresuje,“ vysvětlila svou motivaci pro portál Artalk.cz.
Novou podobu by měly mít i doprovodné programy se zastřešujícím názvem Café Chalupecký, jež koncipuje letos poprvé, po Ondřeji Horákovi, kurátorka a kritička umění Tereza Jindrová. Jméno laureáta bude zveřejněno a cena předána na slavnostním ceremoniálu v listopadu 2016, jeho podobu nově určí finalisté uplynulého ročníku.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?