26. díl - Z Plzně do přírody

Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění listopad 2018

Západočeská galerie v Plzni pokračuje v pořádání výstav, které regionální instituci zajišťují místo na nejvyšších příčkách českého provozu výtvarného umění. Výročí založení Československa připomíná velmi inteligentním způsobem: výstavou připravenou ve spolupráci se Slovenskou národní galerií, kde na jaře proběhne její repríza. Kurátorka SNG a zároveň pedagožka dějin umění na bratislavské Komenského univerzitě Katarína Beňová na ní představuje krajinomalbu druhé poloviny 19. století pod nadpisem Z akademie do přírody. Už ten napovídá, že základním motivem, který autorka sleduje, byl tradiční modernistický narativ „osvobození moderního umění od akademického jha“, plenér je indexem svobody. Sama jej narušuje tím, že některé nedostatečně osvobozené malíře do souboru zařadila, otázce míry salonnosti v malířském projevu i námětech maleb se však nevěnuje a nezabývá se ani tématem vztahu mezi „náladovým“ a „skutečným“ impresionismem. Nedozvíme se tu ani o motivech národních identifikací krajinomalby, ani o souvislostech s industrializací a urbanizací. 

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné