Akviziční procesy Národní galerie v době tzv. normalizace

Milena Bartlová téma listopad 2023

Nedávno otevřená expozice umění druhé poloviny 20. století v Národní galerii Praha pracuje s vlastními sbírkami, což je v souladu s aktuálními mezinárodními trendy. „Dějiny“ vypráví jako příběh viděný ze svých depozitářů, nikoli jako univerzální vědění, a už vůbec ne jako řetězec geniálních osobností. Vlastní sbírky tak poskytují uměleckohistorickému narativu velmi samozřejmým způsobem širší historický kontext. Ve svém textu se pokusím objasnit základní rysy akviziční politiky ústřední státní umělecké sbírky ve dvacetiletí tzv. normalizace, tedy mezi lety 1970 a 1990.

profimedia-0664256011.jpg

Ředitel Národní galerie v Praze v letech 1967–1990 Jiří Kotalík, 1987, foto: ČTK

O 12812@.jpg

Vlasta Vostřebalová-Fischerová: Melancholie, 1922–1925, olej, plátno, Národní galerie Praha

O 14692@_F01_-_A3_2020_Folk.jpg

Agnolo Bronzino: Cosimo I de Medici, kol. 1560, olej, dřevo, Národní galerie Praha

O 10143@.jpg

Jan I. Brueghel: Zimní krajina s pastí na ptáky, před 1625, olej, měď, Národní galerie Praha

O 15516@_F01_-_A3_2017_Dousa.jpg

Paul Klee: Tropický les, 1915, tempera, plátno na lepence, Národní galerie Praha

O 14818@ A3.jpg

Pablo Picasso: Mandolína a sklenice pernodu, 1911, olej, plátno, Národní galerie Praha

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné