Bienále architektury v Benátkách
Michaela Janečková výstava červenec 2023
Kurátorkou letošní architektonické expozice je ghansko-skotská architektka Lesley Lokko, která zvolila téma Laboratoř budoucnosti. „Všechno se rozpadá, střed je neudržitelný,“ píše v komentáři ke koncepci bienále. Vychází ze všeobecně sdíleného pocitu neudržitelnosti našeho přístupu k planetě a zpochybňuje také legitimitu euroamerické kultury jako kultury centrální, k níž se ostatní vztahují a od níž odvozují svou hodnotu. V rovině architektury tuto kulturu reprezentoval především modernismus exportovaný ve 20. století do zemí tzv. třetího světa včetně Afriky. A právě Afriku a její kulturu v nastupující éře dekolonizace (a také dekarbonizace) vnímá Lokko jako onu titulní „laboratoř buducnosti“.

Pohled do české expozice The Office for a Non-Precarious Future (Kancelář ne-prekarizované budoucnosti) věnované problému prekarizace architektonické práce, foto: NGP. „Pokud změny budeme dělat individuálně, jejich dopad bude moc malý, a pokud budeme čekat na to, až něco udělají vlády, změna přijde příliš pozdě. Pokud ale budeme jednat jako společenství a vytvoříme kolektiv schopný změny, změna může přijít včas,“ parafrázuje jedna z kurátorek, Eliška Havla Pomyjová, britského aktivistu Roba Hopkinse.

Pavilon Turecka s expozicí Ghost Stories (Strašidelné příběhy), foto: Marco Zorzanello / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The Laboratory of the Future

Švýcarský pavilion s expozicí Neighbours (Sousedé), foto: Matteo de Mayda / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The Laboratory of the Future

Zbořená zeď mezi pavilony Švýcarska a Venezuely, foto: Martin Lauffer

Pavilon Skandinávie (Švédsko-Norsko-Finsko) s expozicí The Sámi Architecture Library (Knihovna Sámské architektury), foto: Matteo de Mayda / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The laboratory of the Future

Projekt Twenty Nine Studio / Sammy Baloji s názvem Aequare: the Future that Never Was (Aequare: budoucnost, která nikdy nebyla) v hlavní expozici, foto: Marco Zorzanello / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The Laboratory of the Future

Výherce Zlatého lva – brazilský pavilon Terre/Earth, foto: Matteo de Mayda / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The laboratory of the Future

Kolektiv ACE/AAP a Olalekan Jeyifous v centrálního pavilonu Giardini, foto: Matteo de Mayda / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The Laboratory of the Future

Pavilon České republiky s projektem The Office for a Non-Precarious Future (Laboratoř již ne-více-prekarizované budoucnosti), foto: Andrea Avezzù / Courtesy of 18. Mostra Internazionale di Architettura – La Biennale di Venezia, The Laboratory of the Future

Jak chápeme kulturu…
Michaela Janečková architektura únor 2020
Kulturní domy z období socialismu dnes budí pozornost – realizují se výstavní projekty, píší studentské práce, sbírají data. Tento zájem by se dal zahrnout do stále sílícího a někdy mírně povrchního zájmu o architekturu druhé poloviny 20. století. Přinejmenším...

Milánské trienále. Mezi aktivismem a eskapismem
Michaela Janečková zahraničí listopad 2022
Trienále v italském Milánu nikdy nebylo pouhou přehlídkou užitého, průmyslového či grafického designu, v současnosti se však čím dál víc blíží podobě, kterou známe třeba z Benátského bienále. Ani v rámci národních pavilonů tak letos na Trienále nenajdeme prezentace...
Soulad v podstatném
Michaela Janečková architektura září 2018
Proměny domu Dubina v Domažlicích / Právě čtu skvěle napsaný životní příběh Zdeňka Nejedlého z pera historika Jiřího Křesťana. Na příběhu postavy známé dnes už spíše jako „komunistický dědek“ nebo „nejedlý vůl“ si uvědomuju schopnost příběhu rozšířit...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?