ČERVENÝ ATELIÉR HENRIHO MATISSE
Tereza Hadravová zahraničí říjen 2022
Najdi deset rozdílů, mohlo by stát v podtitulu výstavy, která je soustředěná kolem jediného obrazu, Červeného ateliéru (The Red Studio, 1911) Henriho Matisse. Plátno zobrazuje umělcův ateliér v Issy-les-Moulineaux naplněný jeho jedenácti díly. Abychom spatřili jejich předlohy, stačí pootočit hlavu. K jakému pohledu, jakým otázkám a objevům srovnávání v Červeném ateliéru citovaných děl a jejich výtvarných zdrojů navádí? Po newyorském Muzeu moderního umění (MoMA) bude výstava od října k vidění v Dánské národní galerii v Kodani.

Henri Matisse: Mladý námořník II, 1906, olej na plátně, 101,3 × 82,9 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York

Henri Matisse: Le Luxe II, 1907–08, 209,5 × 139 cm, SMK – The National Gallery of Denmark, Kodaň

Henri Matisse: Dekorativní postava,1908, bronz, 71,8 × 50,8 × 30,5 cm, Art Gallery of Ontario, Toronto

Henri Matisse: Brambořík, 1911, olej na plátně, 72,5 × 59 cm, soukromá sbírka

Henri Matisse: Korsika, starý mlýn, 1898, olej na plátně, 38,5 × 46 cm, Wallraf-Richartz Museum & Fondation Corboud, Kolín

Henri Matisse: Ženský akt, 1907, průměr 24,8 cm, The Museum of Modern Art, New York

Henri Matisse: Akt s bílým šátkem, 1909, olej na plátně, 116,5 × 89 cm, SMK – The National Gallery of Denmark, Kodaň

Henri Matisse: Červený ateliér, 1911, olej na plátně, 181 × 219,1 cm, The Museum of Modern Art, New York

Matisse. The Red Studio, pohled do výstavy, MoMA, New York, foto: Jonathan Muzikar

Neurovědy a estetika zdola
Tereza Hadravová téma červenec 2021
Jedním z přístupů, jak uchopit naše vnímání umění, který se v posledních letech stále více prosazuje, je spojení neurověd a estetiky.

Postkoloniální surrealismus v Metropolitním muzeu v New Yorku
Tereza Hadravová zahraničí prosinec 2021
Sama návštěva Metropolitního muzea umění je surreálnou zkušeností, alespoň pokud pod tímto termínem rozumíme neočekávané a sugestivní kolize symbolů: v rychlém tempu lze proběhnout staletí i kontinenty a do vědomí nechat proniknout tu fragment schodiště či kandelábr, tu...
Příběhy op-artu
Tereza Hadravová výstava září 2019
U vchodu do výstavního prostoru v druhém patře vídeňského Muzea moderního umění (Mumok) je umístěno varování: „Vstup na vlastní nebezpečí. Některá vystavená díla mohou způsobit nevolnost.“ K ní se ostatně výstava hlásí také svým názvem – Vertigo. Otestovat...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?