Postkoloniální surrealismus v Metropolitním muzeu v New Yorku
Tereza Hadravová zahraničí prosinec 2021
Sama návštěva Metropolitního muzea umění je surreálnou zkušeností, alespoň pokud pod tímto termínem rozumíme neočekávané a sugestivní kolize symbolů: v rychlém tempu lze proběhnout staletí i kontinenty a do vědomí nechat proniknout tu fragment schodiště či kandelábr, tu revoluční plakát či brnění, tu Moneta či Degase. V srdci labyrintu chodeb pokrytých plátny, vitrínami a gobelíny se do konce ledna nachází Surrealismus za hranicemi (Surrealism Beyond Borders), výstava, jejíž ambicí je přemodelovat vnitřní strukturu této uměleckohistorické kategorie.

Surrealism Beyond Borders, pohled do výstavy, Metropolitan Museum New York, 2021, foto: Profimedia

Eileen Agar: Anděl anarchie (Angel of Anarchy), 1936–40, kombinovaná technika, Tate

Mayo (Antoine Malliarakis): Coups de bâtons, 1937, olej, plátno, 167 × 243 cm, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf © VG Bild-Kunst, Bonn 2021, Foto: Achim Kukulies, Düsseldorf

Marcel Jean: Surrealistická skříň (Armoire surréaliste), 1941, olej, dřevo, 1805 × 211 × 90 cm, Musée des arts décoratifs, Paříž

Rita Kernn-Larsen: Fantomové (Fantomerne), 1934, 120 × 75,5 cm, Statens Museum for Kunst, Copenhagen

Surrealism Beyond Borders, pohled do výstavy, Metropolitan Museum New York, 2021

Koga Harue: Moře (Umi), 1929, olej, plátno, 130 × 162,5 cm, The National Museum of Modern Art, Tokyo

Neurovědy a estetika zdola
Tereza Hadravová téma červenec 2021
Jedním z přístupů, jak uchopit naše vnímání umění, který se v posledních letech stále více prosazuje, je spojení neurověd a estetiky.

ČERVENÝ ATELIÉR HENRIHO MATISSE
Tereza Hadravová zahraničí říjen 2022
Najdi deset rozdílů, mohlo by stát v podtitulu výstavy, která je soustředěná kolem jediného obrazu, Červeného ateliéru (The Red Studio, 1911) Henriho Matisse. Plátno zobrazuje umělcův ateliér v Issy-les-Moulineaux naplněný jeho jedenácti díly. Abychom spatřili jejich...
Příběhy op-artu
Tereza Hadravová výstava září 2019
U vchodu do výstavního prostoru v druhém patře vídeňského Muzea moderního umění (Mumok) je umístěno varování: „Vstup na vlastní nebezpečí. Některá vystavená díla mohou způsobit nevolnost.“ K ní se ostatně výstava hlásí také svým názvem – Vertigo. Otestovat...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?