Cesta ke kořenům
Friedrich Feigl v Chebu / Jsou témata, u nichž bychom předpokládali, že byla opakovaně zpracována. K takovým patří například život a tvorba osobností zakládající generace české moderny. Málo si však uvědomujeme, jak určující zůstává pro zažitý kánon domácí kultury norma, již v plynulém sledu formovaly dvě totality metodou vylučování v duchu direktiv kolektivní ideologie. Z období 1. poloviny 20. století byli takto vyloučeni nebo marginalizováni především čeští Němci a Židé, z období jeho 2. poloviny pak ti, kdo se rozhodli nepodílet se svou tvorbou na oficiální kultuře. Teprve v posledních letech se tak po období historické nihilace do kontextu české kultury skutečně vrací osobnost Friedricha Feigla (1884–1965), zakládajícího člena skupiny Osma / Die Acht, pozoruhodného umělce a organizátora uměleckého života. Po výstavě a katalogu Bedřich Feigl – obrazy, kresby a grafika zpracovaných v roce 2007 Arnem Paříkem v Židovském muzeu v Praze a po dílčích badatelských aktivitách Vojtěcha Lahody, Marie Rakušanové či Tomáše Wintera v posledních letech stvrzuje Feiglův návrat do kontextu českého moderního umění výstava jeho celoživotního díla v Galerii výtvarného umění v Chebu, připravená z iniciativy ředitele Marcela Fišera Nicholasem Sawickým. Tento americký historik umění, specializující se na české moderní umění, je ve zdejším odborném prostředí dobře znám mimo jiné vynikající monografií Osmy (Na cestě k modernosti. Umělecké sdružení Osma a jeho okruh v letech 1900–1910, Praha 2014). Sawického pohled má jednak výhodu odstupu od domácího diskurzu, který nevyhnutelně vytváří určité stereotypy, jednak přináší pohled formovaný odlišnou odbornou průpravou: jako pokračovatel schapirovské školy spojuje Sawicki v rámci analýzy a interpretace umělecké osobnosti a díla formální rozbor se sociálními významovými fakty a kontexty, přičemž obě perspektivy v jeho pojetí funkčně interagují. Tento přístup uplatnil i v Chebu.
Portrét Bedřicha Stefana
Petr Jindra dílo měsíce květen 2016
Do poloviny září běží v Masných krámech v Západočeské galerii v Plzní výstava meziválečné moderny z galerijních sbírek. Jedním z děl, jež jsou na ní k vidění, je pozoruhodná podobizna sochaře Bedřicha Stefana od Josef Šímy. Propojuje šímovskou imaginativní krajinu s
„Zářivý krystal“
Petr Jindra recenze prosinec 2014
Výstava Bohumila Kubišty v Ostravě / Galerie výtvarného umění v Ostravě pokračuje v programu velkých výstavních projektů české moderny retrospektivou Bohumila Kubišty a projekcí jeho díla do českého umění po současnost. Výstava s titulem Zářivý krystal: Bohumil Kubišta a...

Po stopách vlastného tieňa
Tina Poliačková recenze zima 2019
„Čím víc brzdím, tím víc prachu zahaluje můj hněv. Zapomenutý a nedořešený věci žádaj o svý místo, nechat je vysušit na slunci a jejich prach rozsypat po všech těch místech, vrátit jim to zpátky. Mám spoustu nezničitelných zážitků,“ rezonujú slová (anti)hrdinu na...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné