Co rozpustí cukr…

Radek Wohlmuth recenze prosinec 2017

Ilona Németh v Karlin Studios / Manufaktura cukrových homolí se jmenovala na začátku prosince skončená výstava slovenské umělkyně s mezinárodním respektem Ilony Németh (1963), na které rozvinula svou linii sociálně angažovaných projektů. Tentokrát šlo o sondu do středoevropských hospodářských dějin volně aplikovatelnou na celospolečenský vývoj. Prizmatem, skrze které autorka téma nahlédla, je cukrovarnictví, přičemž samotný cukr byl primárně vnímán jako vlivová komodita představená v široké obsahové škále a otevřeném kontextu: od katalyzátoru lidské mysli po zdroj závislosti, od zásadního činitele místního ekonomického rozvoje po klíčový faktor, který se stal chuťovým synonymem osobních oslav i veřejných trachtací. Stranou nezůstala ani osobní mytologie, neboť Dunajská Streda – město, kde Ilona Németh vyrůstala – bylo jedním z center slovenského cukrovarnického průmyslu. Cukr zde, ve zkratce řečeno, představoval aktivní dějinotvorný prvek a v souvislosti s tím samozřejmě zároveň i významný symbol pro vzestup i pád.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné