GURLITTOVA SBÍRKA: (PRŮBĚŽNÁ) INVENTURA NAKRADENÉHO UMĚNÍ

Jitka Šosová zahraničí prosinec 2022

Bernské Kunstmuseum otevřelo v září tohoto roku výstavu, na kterou možná ještě dychtivěji než kulturní veřejnost čekali aktéři trhu s uměním. Expozice s lakonickým názvem Gurlitt. Ein Bilanz totiž není „jen“ přehlídkou prvotřídních uměleckých děl ze sbírky po německém obchodníkovi s uměním Hildebrandovi Gurlittovi. Ještě mnohem důležitější jsou použité metody provenienčního výzkumu, informace o restitucích, a především nová škála definující status děl, u nichž existuje podezření, že byla v době nacistického panství odebrána svým prvotním majitelům nelegitimně. Pro dějiny umění to nově otevírá problematiku provenienčního výzkumu. A přímo vybízí k položení otázky, proč tato oblast není běžnou součástí studia kunsthistorie a co to znamená pro společenský status oboru.

07_gurlit.jpg

Edvard Munch: August Strindberg, 1896, litografie, Kunstmuseum Bern, Cornelius Gurlitt Estate 2014

09_gurlit.jpg

Auguste Rodin: Danais, 1885, Kunstmuseum Bern, Cornelius Gurlitt Estate 2014

02_gurlit.jpg

Paul Cézanne: Hora Sainte-Victoire, 1897, Kunstmuseum Bern, Cornelius Gurlitt Estate 2014

08_gurlit.jpg

Hildebrand Gurlitt, nedatovaná fotografie [1955] © Koblenz, Bundesarchiv Cornelius Gurlitt Estate

01_gurlit.jpg

Max Beckmann: Zandvoordt Strandcafé, 1934, Kunstmuseum Bern, Cornelius Gurlitt Estate 2014

04_gurlit.jpg

Vasilij Kandinskij: Schweres Schweben, 1924, Kunstmuseum Bern, Cornelius Gurlitt Estate 2014

kmb_gurlitt_005.jpg

Gurlitt. Eine Bilanz, pohled do expozice, foto: Rolf Siegenthaler © Kunstmuseum Bern

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 999 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné