Hledají se ředitelé

Johanka Lomová zprávy září 2012

Praha – V letních měsících se uskutečnila nebo byla vyhlášena čtyři výběrová řízení na pozice ředitelů krajských a městských galerií. Jednotlivé instituce mají k obměně vedení různé důvody: Místo ředitele Galerie hlavního města Prahy se uvolnilo poté, co Vladimír Bufka podal rezignaci, kterou předešel svému odvolání kvůli špatnému hospodaření. Východočeskou galerii v Pardubicích vedl již více jak rok pouze pověřený zástupce. V Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě se ředitelské křeslo uprázdnilo, když dosavadní ředitel odešel šéfovat Alšově jihočeské galerii. A konečně v Galerii města Plzeň se dlouholetý ředitel Václav Malina chystá do důchodu. Naopak již na jaře avizovaný konkurz na místo ředitele Domu umění města Brna zatím nebyl vyhlášen.

Vítěze výběrového řízení známe v Pardubicích a Jihlavě. Novou ředitelku Východočeské galerie se stala Hana Řeháková. V galerii pracuje od roku 1985 a po sametové revoluci ji čtrnáct let vedla. Od počátku letošního roku stála v jejím čele jako pověřená zástupkyně ředitele. Sama říká, že její největší devízou je dobrá znalost struktury galerie a také situace, ve které se instituce dnes nachází. Do budoucna plánuje řadu změn, které však zatím nechce specifikovat. Mimo jiné se má jednat i o těsnější spolupráci s Východočeským muzeem, které stejně jako galerie sídlí na pardubickém zámku. V minulosti představitelé kraje navrhovali dokonce sloučení obou institucí. Spolu s Řehákovou o post ředitele usilovali další tři lidé, jejich jména kraj nezveřejnil.

Podobně jako v Pardubicích, také v Jihlavě získal post ředitele zaměstnanec galerie. Od 1. října ji povede Daniel Novák, absolvent dějin umění a archeologie na Masarykově univerzitě v Brně a od roku 2006 kurátor sbírky malby a plastiky v Jihlavě. Doposavad zde působil také jako zástupce ředitele. „Od Daniela Nováka se očekává vytvořit respektovanou multifunkční instituci aktivně podporující kulturní život v kraji,“ uvedl Tomáš Škaryd, radní Kraje Vysočina pro oblast kultury a cestovního ruchu. Do jihlavského konkurzu se přihlásilo 11 uchazečů, z nichž 6 postoupilo k ústním pohovorům. Jména kraj opět nezveřejnil. Způsobilost kandidátů posuzovala komise složená ze zástupců kraje a města. Odbornou veřejnost reprezentoval Jiří Jůza, předseda Rady galerií české republiky a ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě.

Ostře sledovanou událostí letošního podzimu bude výběr ředitele Galerie hlavního města Prahy. Radní pro kulturu Václav Novotný konkurz vyhlásil společně pro galerii (GHMP), pražskou filharmonii (FOK) a informační službu (PIS). Přihlášky bylo možné posílat do konce srpna. Výběrová komise se skládá ze čtyř členů pražského zastupitelstva, tří ředitelů výstavních institucí a dvou historiků umění, pedagogů na pražské a brněnské filozofické fakultě. Od 1. září až do doby jmenování nového ředitele galerii prozatímně povede Eva Smolíková. Oproti jiným výběrovým řízením musí v Praze kandidáti předložit koncepci na přesně vymezené časové období, na roky 2013–2017. V Plzni je celý proces teprve v počáteční fázi, přihlášky se přijímají až do 1. října.

Dům umění města Brna údajně čeká vyhlášení výběrového řízení v nejbližších týdnech, o přesném termínu však podle předsedy magistrátní Komise pro kulturu Stanislava Michalíka ještě nebylo rozhodnuto. „Každý ředitel příspěvkové organizace zřizované městem je po pěti letech hodnocen. Stávající koalice ve svém programové prohlášeni spojila toto hodnocení s rozhodnutím, že každý hodnocený ředitel projde výběrovým řízením. Vše je nyní v kompetenci Rady města,“ vysvětluje Michalík. Dubnové oznámení, že vedení města je nespokojeno s prací stávajícího ředitele Rostislava Koryčánka (rozhovor s ním jsme přinesli v AA 2012/04) a chce místo něj hledat náhradu, vyvolalo spontánní akce veřejnosti na jeho podporu. Koryčánek je podle vlastních slov připraven do konkurzu se znovu přihlásit.

Výběrové řízení je jedním z mála okamžiků, kdy se můžeme setkat s explicitně formulovanými představami o směřování příslušných institucí. Přestože projekt je nedílnou součástí všech konkurzů, vize jednotlivých uchazečů nejsou veřejně přístupné a dokonce ani publikování vítězného projektu není automatické. V tomto kontextu pozitivně překvapil příslib pražského radního pro kulturu Václava Novotného, že město zveřejní projekty všech kandidátů.

Podle požadavků definovaných ve výběrových řízeních galerie hledají vysokoškolsky vzdělané jedince (uměleckého/humanitního/právního/ekonomického zaměření), kteří nemusí mít nutně zkušenosti v oboru. Výstavní praxe, stejně jako organizační schopnosti a znalost grantových řízení jsou považovány jen za výhodu. Očekávané vlastnosti v některých případech zřizovatelé prověřují formou testu. Například kraj Vysočina uchazeče podrobil písemné zkoušce, která se skládala z otázek zkoumajících odborné vědomosti, manažerské dovednosti, analytické schopnosti, logické a verbální myšlení.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné