Internetové aukce umění

Johanka Lomová web

Internetový obchod eBay připravuje novou službu. Jeho uživatelé se budou moci aktivně účastnit dražeb organizovaných aukčním domem Sotheby's, informovaly o tom pondělní The New York Times. Od spolupráce s internetovým gigantem nabízejícím formou online aukcí cenné artefakty i bizarní kuriozity si Sotheby's slibuje nové zákazníky. Společnost eBay si za každý uskutečněný prodej má účtovat poplatek za zprostředkování.

2198.jpg

První aukce přenášená na webové stránky eBay by měla proběhnout na podzim v newyorské centrále Sotheby's. V osmnácti kategoriích se nicméně neobjeví nejdražší nabízené obrazy od Francise Bacona, Gerharda Richtera nebo Augusta Renoira ani některé starožitnosti. Sotheby's doufá, že z širokého spektra uživatelů portálu eBay osloví alespoň 0,1 procenta, což činí 145 tisíc osob. Tím by více jak zdvojnásobila aktuální počet svých zákazníků odhadovaný na 100 tisíc. Zatímco v minulosti se Sotheby's soustředila na movitou klientelu, spektrum svého zájmu nyní rozšiřuje. Podle The New York Times přichází informace o modernizaci poté, co byl aukční dům kritizován ze zastaralého přístupu k obchodu a také v návaznosti na zveřejněnou statistiku o loňském prodeji Sotheby's: cena více než 50 procent prodaného zboží se pohybovala mezi 5 tisíci a 100 tisíci dolary.

Sotheby's se o internetový prodej pokoušela již v závěru 90. let. Tehdy se jednalo o spolupráci s internetovým obchodem  Amazon. V roce 2002 pak proběhl první kontakt s eBay, který však po roce skončil pro malý zájem kupců (během roku 2002 klesl počet nabízených předmětů z 13 tisíc na 5 tisíc). Podle představitelů Sotheby's lidé tehdy nebyli (narozdíl od současnosti) připraveni kupovat přes internet cenné předměty, které neviděli na vlastní oči.  Ostatně jak připomíná The New York Times letos na jaře se v online aukci uspořádané aukčním domem Christie's prodala kresba sochaře Richarda Serry za více jak 900 tisíc dolarů a jen v roce 2013 tato aukční síň uspořádala na 60 online aukcí a to bez spolupráce s dalším subjektem. The New York Times v této souvislosti upozorňuje na odlišnou strategii. Zatímco Christie's modernizuje a zjednodušuje možný nákup na svých vlastních webových stránkách, Sotheby's pomocí eBay přímo cílí na ty zákazníky, kteří by se klasické aukce jen tak nezúčastnili.

Pro srovnání uveďme, že eBay během roku 2002 prodal podle deníku Wall Street Journal umění a starožitnosti v hodnotě 1 miliardy dolarů. Sotheby's by měla na eBay nově nabízet zboží se zárukou autenticity. Záplava předmětů různé kvality, které lze na eBay koupit by měla být od zboží nabízeného ve spolupráci se Sotheby's jasně oddělena.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné