Jakub Matuška
Kateřina Tučková portfolio leden 2008
Student ateliéru Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění je už dnes pozoruhodnou postavou české umělecké scény. Možná se vám zdá, že jste o něm ještě neslyšeli, možná ale jeho práce vídáte denně. Možná vám víc než Jakub Matuška řekne jméno Masker.
Cílenou tvůrčí činnost začal vyvíjet v roce 1999. Tehdy studoval na soukromé umělecké škole v Praze, kde se specializoval na grafický design. Jeho zájem se brzy rozšířil směrem ke kresbě, malbě, objektům, fotografii a videoartu. Součástí jeho aktivit je také tvorba ručně vyráběných a tištěných dámských oděvů a doplňků. Z široké množiny jeho činností však nejvýrazněji vystupuje jedna sféra: street art.
Počátky datuje už na základní školu, kdy se začal pravidelně setkávat se sídlištní kulturou – skateboardingem, prvními graffiti obrazy, po kterých následovalo intenzivní shánění informací a poptávka po kontaktech na dosud neznámou scénu. „O rok později jsem shodou okolností potkal na přípravném kreslení Stormera z DSK, který mě vzal na kurzy kreslení figury na VŠUP. Tam jsem pak pravidelně potkával všechny, kdo tehdy malovali graffiti – Biora, Cakese, Romea, Vladimira 518, Bloeta a taky La4. Byly to skvělé časy: puberta, srazy na Muzeu, kreslení na Umprum, zevlování v parku, dekorace pro Karlovy Lázně, další parta dělala v Roxy, Mecca, promítání filmů ve squatu na Ladronce, breakdance na Sedmičce – to všechno souviselo s graffiti nebo lidmi okolo toho. Časem jsem si nemohl nebo nechtěl dovolit tolik riskovat a zároveň mě lákalo zkoušet něco jiného, než jen psaní jména. Začal jsem dělat jednoduché kresby z lepicí pásky, lepil jsem desky s kresbami, kreslil emailem, křídou, atd. V Praze se už chvíli před tím začal objevovat první street art, vybavuji si něco od Pasty, Pginta, Size, Ahoje. Takové byly začátky...“
Od roku 2003 studuje Matuška v ateliéru malby Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění. Nikde jinde v Čechách ho studovat nelákalo – ve Skreplově ateliéru získal přesně to, co potřeboval. Mezitím absolvoval stáž v Londýně, nyní se chystá do New Yorku.
„To podstatné, co jsem si během těchto let uvědomil, je fakt, že by si člověk měl dělat pokud možno, co chce a jak chce, respektive takovým způsobem, jaký v sobě objeví. Hlavně se vyvarovat klišé a stereotypů, které člověka svazují. Ať už jde o tradiční umělecké postupy nebo i rámec nějaké alternativy nebo subkultury, ze které člověk vychází. Pro mě konkrétně je hodně důležité neuzamknout se v nějakých grafiťácko-streetarťáckých klišé.“
Jménem Masker rozmlžil svou identitu v roce 2000, od té doby přezdívku používá téměř při všech realizacích. Hlavním motorem jeho činnosti je, podle jeho slov, pochybnost. „V určitých fázích si říkám, že teď je to ono a teď je to dobrý, ale hned v zápětí přichází pochybnost a strach s rutiny. Co jsem právě našel, mě za chvíli začne tak trochu nudit a hledám něco nového. Chvíli na to tlačím, pak to pomalu začnu vzdávat a najednou se něco stane, něco nového mě napadne a tak to nějak samovolně pokračuje zase dokola.“
Tímto způsobem vznikají jak pouliční realizace, tak malby a kresby. Maskerův výtvarný jazyk se vyznačuje výrazným sklonem ke zjednodušení a vtipu. Pracuje s groteskní zkratkou, která se objevuje i v méně narativních kusech. Stejný princip využívá i při tvorbě videí, fotografií, objektů. Cyklus fotografií je založen na sebejistotě, se kterou se zachycený subjekt pohybuje ulicí na zcela nefunkční základně nohou; stejně groteskní prvky vykazuje personifikovaný růžový paňáca, hlavní aktér cyklu bytových fotografií. Je-li vystavován, tak se z něj stále dokola ozývá vlezlá písnička skupiny Pussy Cat Dolls, jejíž refrén zní: „Don’t you wish, your girlfriend was just like me.“ V některých pracích se objevuje i jemná ironie nebo cynismus, dobře viditelný například v obraze „Kubíčku, já už asi brzo umřu! To si nemyslím, babi.“
Kromě možných denních střetů v ulicích Prahy nebo Liberce se s Maskerovými věcmi lze setkat stále častěji i ve výstavních prostorách. Byl vyzván k účasti na bienální výstavě Tina B., nechyběl ani na letošním Prague Bienále 3. Několik výstav realizoval v galerii NoD a na podzim měl samostatnou výstavu v Bohdi Gallery na Brick Lane v Londýně. V současnosti je v centru Londýna prezentováno Maskerovo velkoformátové graffiti, nachází se nedaleko Old Street Station na Leonard Street. V lednu si jeho práce můžete prohlédnout na výstavě v pražské galerii AM 180.
Karel Štědrý
Kateřina Tučková portfolio září 2010
Letošní absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Karel Štědrý není na české výtvarné scéně žádným nováčkem. Jako člen skupiny Obr. na sebe upozornil účastí v řadě společných výstav nebo výtvarným zpracováním zdi v Chotkových sadech v rámci projektu...
Tereza Vlčková
Kateřina Tučková portfolio květen 2008
O fotografce Tereze Vlčkové je nyní slyšet docela často. Její jméno je skloňováno především v souvislosti s cenou pro mladé fotografy, kterou získala v rámci prvního ročníku veletrhu Prague Foto. Talentovaná autorka z Valašských Klobouk je studentkou Institutu tvůrčí...
Igor Grimmich
Kateřina Tučková portfolio duben 2007
Na Akademii výtvarných umění se Igor Grimmich (1979) dostal po necelém roce vlastní volné tvorby. Předcházelo jí nejprve gymnázium, poté střední odborné učiliště, na kterém se vyučil v oboru umělecké truhlářství, a během toho několik let práce v nejrůznějších oborech...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?