K recenzi výstavy Grey Gold

text redakční web

Autorky výstavy Grey Gold Vendula Fremlová, Anna Vartecká a Terezie Petišková se ohradily proti recenzi výstavy, kterou pro letní dvojčíslo Art+Antiques napsala Petra Hlaváčková.

2209.jpg

"Je jistě obtížné pomocí genderové optiky interpretovat výstavu umělkyň, z nichž většina nechce svoje dílo tímto způsobem posuzovat, navíc tvořenou díly, která až na výjimky nemají ambici kriticky se vyjadřovat ke společenským fenoménům. Feministický umělecko-historický přístup však není jen o interpretaci děl ženských umělkyň. Je především o kritickém přístupu k diskriminujícím jevům ve společnosti a o kladení nepříjemných otázek veřejnosti. V tomto ohledu je však výstava Grey Gold spíše ukolébavkou na téma tvorba zralých žen," napsala Petra Hlaváčková.

"Výstava Grey Gold se především snažila rozšířit diskurz českého a slovenského uměleckého provozu o témata, která zde zatím chybí, tedy o témata stárnutí a stáří. Snažila se referovat o tom, co je to pozdní tvorba, že i tato fáze života může být velmi produktivní a může být spojena s kvalitní uměleckou produkcí. To, že výstavu pojaly kurátorky zcela po svém a nekopírovaly při tom zahraniční vzory, je jejich svobodnou volbou, která ovšem není neopodstatněná, naopak byla důsledně prodiskutována a zvážena," píše ve své reakci Vendula Fremlová

"Už niekoľko rokov je zjavné, že feministicky i genderovo koncipované projekty v krajinách bývalého východného bloku Európy musia začať vo svojej krajine takmer od nuly a trpezlivo pátrať po trajektóriách emancipačného procesu a jeho skutočného prežívania a reflektovania. To, čo Petra Hlaváčková kriticky postuluje ako 'obezřetné našlapování kolem feminismu', je v skutočnosti jeden z možných zrelých spôsobov, odkrývajúcich citlivo vrstvy týchto trajektórií. Je to dokonca principiálne zrejme jediná možná cesta, ak si ku nej prizývate skutočné svedkyne doby a hľadáte síce subjektívne, ale stále relevantné informácie 'videné zdola'," pokračuje Anna Vartecká

"Výstava Grey Gold ctí povahu vystavených uměleckých děl. Celek vystavené tvorby poskytoval návštěvníkovi silný umělecký zážitek a umožnil srovnání uznávaných a etablovaných umělkyň se zapomínanými, byť obdobně kvalitními autorkami. Je velmi zajímavé konfrontovat československou ženskou tvorbu se západoevropským feministickým či gederovým diskurzem, lze ji však prezentovat a interpretovat pouze na základě jejího autonomního charakteru," uzavírá Terezie Petišková.

 

 

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné