Kreo v novém
Karolina Jirkalová staveniště březen 2009
Legendární galerie Kreo v Paříži se před několika měsíci dočkala nového prostoru. Její majitel, guru pařížské designérské scény Didier Krzentowski, přestěhoval svou základnu z odlehlé části města do módní čtvrti Saint-Germain, kde se tak připojil k záplavě několika dalších podobně zaměřených výstavních síní.
Galerie Kreo si však stále zachovává vytříbený výstavní program, který jí odlišuje od dalších galerií, které se převážně orientují na trh s historickým designem. Hned první představení v čistém a světlém sále nové galerie tuto vytříbenost potvrdilo. Na skupinové výstavě se sešlo mnoho designérů, kteří tradičně s galerií Kreo spolupracují. Starší generace Alessandra Mendiniho, Naoto Fukasawy či Jaspera Morrissona se zde setkala s mladými tvůrci, které si vzal Didier Krzentowski pod svá křídla. Zejména je to konceptuální design Wiekie Somers nebo studia Front. Na této výstavě jsme mohli skvěle pozorovat, jak jsou k sobě prostřednictvím galerie Kreo přibližovány a navzájem konfrontovány tvůrčí přístupy pravověrných průmyslových designérů, Konstatina Grcice či právě Naoto Fukasawy, s těmi, kteří naopak tvoří hlavně pro galerie. Kromě zmíněných výše je to Hella Jongerius nebo Pierre Charpin.
A právě posledně zmiňovaný zaplnil galerii svými poetickými objekty při první letošní výstavě, která trvá do konce února. Autor, který pracuje z nezaměnitelným citem pro lehkost a subtilnost materiálu, zde představuje několik tvarově rozmanitých objektů. Od kovového úložného systému přes totemický volně stojící věšák až k téměř neviditelnému bílému stolku, který je zavěšen ze stropu. Charpin své objekty nazývá „věcmi“. Tyto opravdu neobyčejné „věci“ jsou jasným důkazem, že kultovní galerie Kreo díky svému novému prostoru zahajuje další úspěšnou etapu.

Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen

To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...

Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?