Mikoláš Aleš dnes
Milena Bartlová knižní recenze únor 2008
Data v titulu společného výstavního projektu Pražského hradu a Národní galerie v Praze „Mikoláš Aleš 1852–2007“ přisuzují Mikoláši Alšovi 155 let života. Ano, Alšovy kresby i malby všichni známe, a pokud existuje společně sdílená vizuální tradice českého národa, tvoří ji spolu s Josefem Ladou právě on. Přitom v tom není třeba hledat žádnou metafyzickou podstatu. Status rozlišujícího kritéria mezi tím, kdo je „náš“, a kdo už není, jim oběma zcela jednoduše a banálně zjednalo zařazení ilustrací do mimořádně setrvačného kánonu školní výuky, ilustrací učebnic a povinné četby i výzdoby školních tříd a chodeb.

Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...

Instagramový kurátor
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění prosinec 2021
Feministická kritika si všimla, že termín kurátor*ka – odvozený od latinského cura: péče, starost, léčení – navozuje představu, že zejména žena kurátorka nemá prosazovat své představy, ale obsluhovat umělce.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?