Muzejní sláva 2016: Císař, design, kopřiva, odboj...
Josef Ledvina zprávy červen 2017
Praha – Ve středu 17. května byly na slavnostním ceremoniálu v Betlémské kapli rozděleny ceny Gloria musaealis za rok 2016. V kategorii muzejní výstava roku uspěl velkoryse koncipovaný projekt Císař Karel IV. 1316–2016 realizovaný Národní galerií ve Valdštejnské jízdárně, muzejní publikací roku se stal opus Design v českých zemích 1900–2000. Instituce moderního designu, pod nímž jsou jako editoři podepsáni Iva Knobloch a Radim Vondráček, a muzejním počinem loňska je Památník národního odboje a útlaku v Panenských Břežanech.
Oceněnou výstavu připravil k 700. výročí narození Karla IV. generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt. Šlo o jednu z událostí loňské výstavní sezóny, která se také setkala s odpovídajícím zájmem veřejnosti. Za čtyři měsíce jejího trvání ji vidělo 93 tisíc návštěvníků, a stala se tak nejen nejnavštěvovanější tuzemskou výstavou loňska, ale zařadila se i na páté místo v celosvětovém žebříčku sestavovaném časopisem The Art Newspaper v kategorii středověké umění.
Na druhém místě mezi výstavními počiny skončila výstava Krása bude křečovitá: Surrealismus v Československu 1933–1939, již pro Alšovu jihočeskou galerii kurátorsky připravili Lenka Bydžovská a Karel Srp a jež vynikala především početností a kvalitou zápůjček. S třetím místem se konečně posouváme za hranice galerií umění do vod obecně muzejnických. Bronzovou medaili si z Betlémské kaple odneslo Technické muzeum v Brně za stálé expozice Optika a Výpočetní technika. První z nich je věnována historii a vývoji fotografické a kinematografické techniky, druhá pak představuje vývoj výpočetní techniky od starověku až po současnost a na webu ji doplňuje i virtuální expozice věnovaná programování.
Zvláštní cenou porota navíc vyznamenala objevnou výstavu Kopřiva věnovanou kulturním dějinám zapomenuté textilní suroviny – kopřivovému vláknu. Proběhla loni v pobočce Muzea Novojičínska, Muzeu a pamětní síň Sigmunda Freuda v Příboře, a návštěvníkům nabídla velmi komplexní obraz zužitkování kopřivy dvoudomé prostřednictvím rekonstrukcí provedených na základě archeologických nálezů i skrze autentické artefakty vzniklé v rozmezí 18. až 20. století a zapůjčené ze sbírek 25 muzeí.
O vítězné publikaci, která představuje první pokus o syntetické dějiny designu v českých zemích, více v recenzi na straně 66. Oceněný Památník národního útlaku a odboje se nachází v Panenských Břežanech v Horním zámku z přelomu 17. a 18. století, který je znám především jako sídlo K. H. Franka v době německé okupace. V rámci projektu realizovaném Oblastním muzeem Praha-východ prošel objekt rekonstrukcí a byla v něm instalována expozice připomínající zločiny nacismu, dějiny domácího odboje a poválečné potrestání nacistických zločinců. Na druhém místě se mezi počiny umístil architektonicky pozoruhodný Archeopark Pavlov, který divákům přibližuje světově významnou archeologickou lokalitu doby lovců mamutů.
Ceny Gloria Musaealis pořádá Asociace muzeí a galerií. Letos šlo o kulatý 15. ročník a osmičlenná porota vybírala z celkem z 81 projektů, s nimiž se do soutěže přihlásilo 53 institucí. Vítězové třech hlavních kategorií získali odměnu 70 tisíc korun.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?