Nový ředitel AJG
Johanka Lomová zprávy květen 2012
České Budějovice – Ředitelem Alšovy jihočeské galerie (AJG) byl koncem dubna jmenován čtyřiatřicetiletý Aleš Seifert, který dosud stál v čele jihlavské Oblastní galerie Vysočina. Do své nové funkce má nastoupit k 1. srpnu a vedením galerie je pověřen na dobu deseti let.
Seifert byl jedním ze dvou kandidátů, které kraji, jenž je zřizovatelem AJG, doporučila výběrová komise. Do konkurzu se dohromady přihlásilo jedenáct uchazečů, včetně prozatímního ředitele galerie Petra Berkovského. Složení výběrové komise, které předsedal radní pro kulturu František Štangl spolu s bývalým ředitelem Národní galerie Milanem Knížákem, a odhalení, že Berkovský svůj projekt s vedením kraje dopředu konzultoval, vyvolaly obavy, zda výběrové řízení není pouhým divadlem. Pochybnosti o nezávislosti komise se však nakonec ukázaly jako neoprávněné.
Druhým kandidátem, kterého komise doporučila, byl pracovník Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích a autor expozice gotického umění AJG Roman Lavička. Dalšími uchazeči byli učitel střední umělecké školy, bývalá tisková mluvčí AJG, učitelka angličtiny či expert na cestovní ruch. Pro osmatřicetiletého Lavičku hlasovalo sedm z devíti členů komise, jen dva doporučili krajské radě pro kulturu Aleše Seiferta. Rada se se však nakonec rozhodla dát přednost Seifertovi, který na rozdíl od Lavičky má i manažerské zkušenosti. Seifert je absolventem Slezské univerzity v Opavě, oboru muzeologie a historie. Oblastní galerii Vysočina řídil sedm let, čtyři roky také pracoval na odboru kultury jihlavského krajského úřadu.
Během výběrového řízení se kandidáti na ředitele AJG nechali slyšet, že největší slabinou instituce se skvělou uměleckou sbírkou je její špatná komunikace s veřejností, tedy prezentace galerie navenek. Nepřekvapí proto, že hlavním cílem Aleše Seiferta je právě zlepšení vztahu galerie s veřejností. Seifert přímo mluví o propagaci kraje a jeho majetku. První věcí, které se však chce věnovat, je podrobné seznámení se samotným depozitářem galerie, jenž se skládá z druhé nejvýznamnější sbírky středověkého umění u nás či početné kolekce českého umění druhé poloviny 20. století.
Lubomír Bednář, poslední řádně jmenovaný ředitel AJG, z funkce odešel na jaře loňského roku, krátce poté, co krajem objednaný audit fungování galerie doporučil jeho odvolání. Jeho pozicí otřásla již dříve vlna skandálů – přerušení výstavy kvůli konání soukromé akce, protiprávní propuštění tiskové mluvčí či výpověď kurátorovi sbírky starého umění. Po Bednářově rezignaci byl řízením galerie dočasně pověřen Petr Berkovský, který předtím v AJG pracoval jako správce depozitáře.
V dubnu došlo k nečekanému vývoji také v Domě umění v Českých Budějovicích. V minulém čísle jsme informovali, že novým provozovatelem galerie by se místo města měl stát coby fyzická osoba dosavadní ředitel Domu umění Michal Škoda. V půlce dubna však vedení města zpochybnilo práci magistrátního odboru kultury a výsledky konkurzu, ve kterém Škoda zvítězil, zrušilo. Město nyní čeká na právní expertízu, která má posoudit, zda bylo výběrové řízení vypsáno v souladu se zákonem. Prozatím tedy Dům umění zůstává příspěvkovou organizací města, jeho další osud i osud jeho dlouholetého ředitele jsou však nejisté.
Zachránkyně malby
Johanka Lomová zahraničí září 2018
U příležitosti svých šedesátých narozenin je Jutta Koether představena retrospektivní výstavou v mnichovském muzeu Brandhorst. Z bohatého spektra přístupů, které autorka od konce 80. let využívá, je zde k vidění především malba.
Ztracené sebevědomí
Johanka Lomová recenze duben 2018
Zhang Xiaogang a Wang Guangyi v GHMP / Výstavu čínských malířů v Galerii hlavního města Prahy by šlo jednoduše vztáhnout k aktuální politické situaci a vystavení prací Zhang Xioganga a Wang Guangyie chápat jako výsledek specifické formy česko-čínských zahraničních...
Psaní dějin uměním
Johanka Lomová výstava prosinec 2017
O kosmos hino kalo v Brně / Moravská galerie v Brně připravila v českém kontextu výjimečnou výstavu. Ve spolupráci s Muzeem romské kultury ukazuje, jak vypadá umění, které reflektuje existenci romské menšiny. Divák je zde konfrontován s množstvím děl vztahujících se k...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?