Oblečené ženy v Národní galerii
Milena Bartlová výstava září 2025
Výstava Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, kterou do Valdštejnské jízdárny připravila Národní galerie Praha, poprvé komplexně představuje tvorbu zapomenutých malířek, sochařek a řemeslnic od středověku po 19. století. Od ženských klášterů přes italské a nizozemské baroko až po Zdenku Braunerovou sleduje, jak ženy navzdory překážkám pronikaly do uměleckého kánonu a proč v něm tak dlouho chyběly. O přiblížení tématu a zhodnocení výstavy jsme požádali Milenu Bartlovou.

Barbara Kraft Steiner: Hrabě Hartig se svou kojnou, 1797, olej, plátno, Národní galerie Praha. „Scéna evokuje námět Caritas Romana, tj. výjev, na kterém Pero kojí svého otce Kimona v žaláři. Starověký příběh o lásce k rodičům, zpracovaný Valeriem Maximem a oblíbený v renesanci i v baroku, je zde převeden do obecně moralizující roviny, která ukazuje péči o potřebné v době nemoci a umírání. I v 18. století se věřilo v blahodárné účinky ženského mléka, kojné si aristokracie a bohatí měšťané běžně najímali zejména pro výživu malých dětí. Stejně jako v baroku, tato scéna, na které je mléko nabízeno dospělému muži, neskrývá erotický podtext, jenž u autorky nemá obdoby. Nicméně mléko dostával Hartig na doporučení svého osobního lékaře Jana Mayera v době, kdy už nemohl přijímat pevnou stravu. Jeho blahodárný účinek byl údajně silnější, pokud bylo přijímáno přímo z prsu.“ Olga Kotková (ed.): Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, Národní galerie Praha, katalog výstavy, s. 226

Josefina Mařáková (Pepa Mařák): Vlastní podobizna s otcem, 1896, olej, plátno, Národní galerie Praha

Sofonisba Anguissola: Šachová hra, 1555, olej, plátno, Národní muzeum v Poznani

Anonymní řeholnice z kláštera benediktinek sv. Walburgy, Eichstätt: Dům srdce (Domus cordis), před 1500, kolorovaná perokresba, papír, Staatsbibliothek zu Berlin, foto: Národní galerie Praha

Marie Louisa Kirchnerová (Marie Louisa Kirchner): Autoportrét, 70. léta 19. století, olej, plátno, Národní galerie Praha

Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, pohled do části výstavy s názvem Silné ženy z jihu, Národní galerie Praha – Valdštejnská jízdárna, foto: Národní galerie Praha

Rachel Ruysch: Feston s ovocem a květinami, 1682, olej, plátno, Národní galerie Praha

Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.

Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?