Pritzker pro Bana
Josef Ledvina staveniště duben 2014
Amsterdam – Letošním laureátem Pritzkerovy ceny se stal šestapadesátiletý japonský architekt Shigeru Ban. „To, že jsem obdržel tuto cenu, je pro mě veliká pocta a s tou musím být velmi opatrný. Musím nadále naslouchat lidem, pro které pracuji – u zakázek na soukromé bydlení i ve své práci při nápravě škod po katastrofách. Cenu vnímám jako podporu v tom, abych pokračoval s tím, co již dělám – ne, abych začal dělat něco jiného, ale abych rostl,“ okomentoval své vyznamenání Ban.
Jako snad každý „hvězdný architekt“, také Shigeru Ban realizoval řadu individuálních obydlí pro movitou privátní klientelu, korporátních budov a staveb pro muzejní instituce. Do poslední kategorie spadá především pobočka Centre Pompidou ve francouzském městě Metz s divoce zvlněnou konstrukcí střechy ze smrkových a borových roštů. Banovu zálibu v přírodních matriálech dokládá i jím navržené sídlo švýcarské mediální společnosti Tamedia – hlavní konstrukční prvky sedmipatrové budovy jsou výhradně ze dřeva.
Vedle toho všeho se však Shigeru Ban již dvě desetiletí s nebývalým zápalem věnuje navrhování nouzových příbytků pro obyvatele oblastí postižené přírodními neštěstími i válečnými konflikty. Počátek této větve jeho architektonické práce spadá do roku 1994. V reakci na katastrofální podmínky, v nichž přežívali utečenci během konfliktu ve Rwandě, navrhl nouzové přístřešky z papírových tubusů. Tehdejší vrchní komisař Spojených národů jej najal jako konzultanta. V roce 1995 založil Ban neziskovou organizaci VAN (Voluntary Architects’ Network), s níž od té doby pracoval v řadě oblastí zasažených zemětřeseními, vlnami tsunami nebo hurikány – v Japonsku, Turecku, Indii, Srí Lance, Číně, Haiti, Itálii a na Novém Zélandě.
Právě papírové tubusy představují jeden z architektových typických konstrukčních materiálů. Využil jej i při stavbě „papírového kostela“ pro japonské Kóbe zdevastované zemětřesením v roce 1995. Dočasnost daná použitým materiálem se v tomto případě stala věcí relativní – stavba byla později rozebrána, zrestaurována a v roce 2008 znovu sestavena na Tchaj-wanu. K etickému rozměru Banovy architektonické praxe patří i využívaní materiálů po ruce a z druhé ruky. Tak základy jeho Paper Log Houses pro zmíněné Kóbe tvořily pivní přepravky neplněné pytli s pískem, kontejnery využívané v námořní dopravě mu zas posloužily při realizaci městečka pro lidi postižené zemětřesením a vlnou tsunami v japonské Fukušimě.
Shigeru Ban je již sedmým držitelem nejprestižnější architektonické ceny japonské národnosti. Loňským laureátem byl Toyo Ito. Vedle vysoké prestiže je ocenění spjato s finanční odměnou ve výši sto tisíc amerických dolarů.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Samozřejmě nás to zajímá
Josef Ledvina rozhovor listopad 2019
S egyptologem Miroslavem Vernerem jsme se museli sejít dvakrát. Jeho dlouhé odpovědi často připomenou spíš pečlivě strukturovanou přednášku než výsledek debaty mezi zvědavými diletanty a povídavým specialistou. Témat jsme si připravili spoustu, došlo ale jen na některá z ...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?