Pritzker pro Bana

Josef Ledvina staveniště duben 2014

Amsterdam – Letošním laureátem Pritzkerovy ceny se stal šestapadesátiletý japonský architekt Shigeru Ban. „To, že jsem obdržel tuto cenu, je pro mě veliká pocta a s tou musím být velmi opatrný. Musím nadále naslouchat lidem, pro které pracuji – u zakázek na soukromé bydlení i ve své práci při nápravě škod po katastrofách. Cenu vnímám jako podporu v tom, abych pokračoval s tím, co již dělám – ne, abych začal dělat něco jiného, ale abych rostl,“ okomentoval své vyznamenání Ban.

Jako snad každý „hvězdný architekt“, také Shigeru Ban realizoval řadu individuálních obydlí pro movitou privátní klientelu, korporátních budov a staveb pro muzejní instituce. Do poslední kategorie spadá především pobočka Centre Pompidou ve francouzském městě Metz s divoce zvlněnou konstrukcí střechy ze smrkových a borových roštů. Banovu zálibu v přírodních matriálech dokládá i jím navržené sídlo švýcarské mediální společnosti Tamedia – hlavní konstrukční prvky sedmipatrové budovy jsou výhradně ze dřeva.

Vedle toho všeho se však Shigeru Ban již dvě desetiletí s nebývalým zápalem věnuje navrhování nouzových příbytků pro obyvatele oblastí postižené přírodními neštěstími i válečnými konflikty. Počátek této větve jeho architektonické práce spadá do roku 1994. V reakci na katastrofální podmínky, v nichž přežívali utečenci během konfliktu ve Rwandě, navrhl nouzové přístřešky z papírových tubusů. Tehdejší vrchní komisař Spojených národů jej najal jako konzultanta. V roce 1995 založil Ban neziskovou organizaci VAN (Voluntary Architects’ Network), s níž od té doby pracoval v řadě oblastí zasažených zemětřeseními, vlnami tsunami nebo hurikány – v Japonsku, Turecku, Indii, Srí Lance, Číně, Haiti, Itálii a na Novém Zélandě.

Právě papírové tubusy představují jeden z architektových typických konstrukčních materiálů. Využil jej i při stavbě „papírového kostela“ pro japonské Kóbe zdevastované zemětřesením v roce 1995. Dočasnost daná použitým materiálem se v tomto případě stala věcí relativní – stavba byla později rozebrána, zrestaurována a v roce 2008 znovu sestavena na Tchaj-wanu. K etickému rozměru Banovy architektonické praxe patří i využívaní materiálů po ruce a z druhé ruky. Tak základy jeho Paper Log Houses pro zmíněné Kóbe tvořily pivní přepravky neplněné pytli s pískem, kontejnery využívané v námořní dopravě mu zas posloužily při realizaci městečka pro lidi postižené zemětřesením a vlnou tsunami v japonské Fukušimě.
Shigeru Ban je již sedmým držitelem nejprestižnější architektonické ceny japonské národnosti. Loňským laureátem byl Toyo Ito. Vedle vysoké prestiže je ocenění spjato s finanční odměnou ve výši sto tisíc amerických dolarů.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné