RE: České umění na světové scéně
Noemi Smolíková názor červen 2007
V březnovém čísle mě ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný ve svém sloupku nazvaném České umění na světové scéně nařkl z příživnictví na mezinárodní slávě umělce Jiřího Kovandy.Za důvod svého výpadu si zvolil moji recenzi Kovandovy první pražské retrospektivy, konané loni v létě v Galerii Zdeňka Sklenáře. Onu recenzi jsem publikovala v americkém časopise Artforum, jehož evropskou korespondentkou už léta jsem. Zde jsem ještě nucena dodat, že není pravda, jak tvrdí Pokorný, že v Artforu zatím byly komentovány pouze výstavy Adrieny Šimotové a Stanislava Kolíbala. Od roku 1990 tam byly zveřejněny recenze pražských výstav Antonína Střížka, Ivana Kafky, Viktora Pivovarova, Kateřiny Štenclové, Lukáše Rittsteina a Markéty Othové.
Marek Pokorný mi předhazuje, že jsem se na tohoto tvůrce nalepila až když se prosadil na mezinárodní scéně. Je to lež! Kovandovi jsem poskytla pobyt v Kolíně nad Rýnem, kde jsem žila, a zasazovala jsem se o jeho tvorbu, což kdekdo z pražské umělecké obce potvrdí. A to se dělo v době, kdy Pokorný ještě studoval marxismus-leninismus na pražské Filozofické fakultě. A opravdu jen letmo zde zmíním své dlouholeté kontakty ke galeristům Johnenu a Schöttlemu, tedy kontakty, jež přispěly ke zprostředkování nejenom Kovandova díla.
Pokorného diletantismus mě vlastně až tak nepohoršuje – motá se na umělecké scéně koneckonců teprve pár let. Co mě ale pohoršuje, je jeho destruktivní způsob myšlení. Konečně, díky vytrvalé práci Ševčíkových, galeristů Tutsche, Švestky a Sklenáře, kurátora Havránka a dalších lidí – k nimž s dovolením počítám i sebe – se podařilo na mezinárodní scénu „instalovat“ nejen Kovandu, nýbrž i Jana Mertu, Markétu Othovou, Kateřinu Šedou či Krištofa Kinteru. Pro zdravě myslícího člověka je to důvod k radosti, k vděčnosti či k respektu vůči těm, kteří k tomuto úspěchu přispěli. Ne tak pro Pokorného. Místo spolupráce a uznání, že se podařilo do tak – jak on sám říká – prestižního časopisu jako je Artforum umístit recenzi Kovandovy výstavy, ředitel Moravské galerie loví ve smradlavých vodách a hází po autorce bahno.
Ale zpět ke Kovandovi. Marek Pokorný na základě textu, který se v interpretaci Kovandovy tvorby liší od jeho pohledu na umělcovu tvorbu, došel k závěru, že nedisponuji dostatečnou znalostí onoho díla. Představa, že i dobrá znalost díla může vést k jeho odlišné interpretaci, je Pokornému zřejmě neznámá či cizí. Existují přitom nesčetné případy, kdy se interpretace díla jednoho umělce – navzdory kvalifikovanosti interpretů – od sebe dramaticky liší. Tento přístup ovšem předpokládá schopnost svobodného myšlení, jehož Pokorný patrně není schopen.
Spíše než lehký vánek malá vichřice
Noemi Smolíková recenze červen 2019
Hned první socha, jíž se na výstavě návštěvník ocitne tváří v tvář, otevírá Pandořinu skřínku plnou otázek spojených s figurální plastikou v kontextu současného umění. To zní na první pohled banálně, ve skutečnosti je ale figura tak náročné téma, že se mu...
RE: Národní galerie vybírá a vybírá
Vít Havránek názor říjen 2018
Byl jsem časopisem art+antiques požádán o krátký komentář k výběrovému řízení na vedoucí/ho Sbírky poválečného a současného umění Národní galerie v Praze, jehož jsem se účastnil. Pro přesnost poněkud rozvádím.
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?