Ředitel Met pod tlakem rezignoval

Josef Ledvina zprávy duben 2017

New York – Na konci února skončil ve funkci po osmi letech ředitel Metropolitního muzea v New Yorku Thomas Campbell. Jeho rezignaci předcházely množící se zprávy o nespokojenosti mezi zaměstnanci i členy správní rady. Muzeum se pod Campbellovým vedením dostalo do finančních potíží, hrozící schodek ve ve výši 40 milionů řešilo už loni rozpočtovými škrty a propouštěním.

Campbell zůstane v Metropolitním muzeu ještě do letošního června, kdy končí fiskální rok. V přechodném období bude výkoným ředitelem dosavadní prezident muzea Daniel H. Weiss. „Nechystáme se nového ředitele jmenovat okamžitě,“ sdělil v dopise adresovaném zaměstnancům a členům správní rady její předseda Daniel Brodsky, „naopak vyhrazujeme si čas na to, abychom rozhodli o potřebám muzea odpovídajícím vedení s rozmyslem a po náležité rozvaze.“ (Prezident má v Met na starosti finanční a administrativní záležitosti, na rozdíl od ředitele není podmínkou výkonu funkce uměleckohistorické vzdělání. Weiss má nicméně vedle titulu MBA. z Yale School of Management vystudované dějiny na John Hopkins University, i proto se objevily spekulace o možnosti, že by se novým ředitelem mohl stát právě on.)

Finanční potíže muzea jsou spojovány s velkorysými plány ředitele Campbella, které souvisely s jeho snahou instituci omladit a v jejím programu nově akcentovat současné a moderní umění. Loni v březnu tak Met otevřelo filiálku v někdejším sídle Whitneyho Muzea navrženém Marcelem Breuerem, které si pronajalo na osm let (s možností prodloužení smlouvy o dalších 5,5 roku). Projekt zvaný Met Breuer inicioval spolumajitel kosmetického gigantu Estée Lauder, mecenáš a sběratel Leonard Lauder, který také muzeu v roce 2013 věnoval 78 kubistických děl ze své sbírky, mezi nimi 33 obrazů od Picassa, 17 od Braque a 14 od Légera. Mimo jiné pro ně mělo být přestavěno a rozšířeno celé křídlo muzejní budovy na páté avenue podle projektu Davida Chipperfielda (ačkoli Lauder odmítá informace některých médií, že by dar byl na jakýkoliv příslib takové stavby vázán). Na stavbu s plánovanými náklady ve výši 600 milionů dolarů, která měla být dokončena v roce 2020 k 150 narozeninám instituce, nakonec ale muzeum nesehnalo peníze a letos v lednu bylo nuceno oznámilo, že se plán odkládá na neurčito.

Nová orientace na moderní a současné umění zároveň vyvolávala nespokojenost mezi některými zaměstnanci muzea. Den po Campbellově rezignaci publikoval časopis Art Newspaper rozhovor s bývalým kurátorem Met Georgem Goldnerem. Nespokojenost uvnitř instituce tu mimo jiné spojil s pocity pracovníků tradičních odděleních, že je jejich práce upozaďována. Připomněl, že vysoce hodnocená renovace expozic islámského umění z roku 2011 stála 50 milionů dolarů, zatímco na expozice moderní a současné má být nyní utraceno 600 milionů. „Soutěžíme tam, kde prostě v New Yorku nemůžeme být nejlepší. Mít velké centrum moderního umění v Met je jako mít centrum italského umění dvacet bloků od Uffizi,“ zpochybnil Goldner navíc smysluplnost této investice v kontextu města, kde co se týče moderního a současného umění již mimořádnými sbírkami, odborným zázemím i tradicí disponují MoMA a Whitney.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné