Rekordní Máří Magdalena

Josef Ledvina web

Pařížská pobočka aukčního domu Sotheby’s vydražila za 865,5 tisíce eur plátno Máří Magdalena v extázi od italské raně barokní malířky Artemisii Gentilechi. Na konci června sedm zájemců vytlačilo cenu takřka na trojnásobek horní hranice odhadu. Z prodeje se stal autorčin aukční rekord, její doposud nejvýše vydražené dílo Žena hrající na loutnu se prodalo v roce 1998 v londýnské Sotheby’s za 580 tisíc eur.

2199.jpg

Artemisia Gentileschi malovala napravenou hříšnici Máří Magdalenu vícekrát, vždy vsazenou v do caravaggiovsky šerosvitné scény, jednou v momentě konverze s lebkou v ruce, jindy usínající po tomto vysilujícím zážitku. Mimořádné plátno vydražené nyní v Paříži, jež aukční katalog datuje do roku 1613, ji zachycuje v extatickém stavu se značně pozemskou věrností.

Máří Magdalena v extázi byla dlouho známa jen z černobílé fotografie z počátku 20. století, do aukce obraz poslal jihofrancouzský sběratel, v majetku jehož rodiny se nacházel minimálně po dvě generace. Časopis Art Newspaper uvádí, že se jedná o další z řady mimořádných objevů ve sbírkách sběratelů z francouzských regionů. Krátce před Máří Magdalenou byla kupříkladu v Saint-Etienne vydražena čínská váza z období císaře Čchien-lunga za úctyhodné dva miliony eur. Aukční dům Ivoire Groupe ji objevil během prováděné inventarizace na toaletě soukromého sběratele, v majetku jehož rodiny byla od roku 1880. Podle Art Newspaper tyto a další prodeje dávají naději, že by mohl být francouzský trh oživen s tím, jak se dostávají do akčních síní díla z dědictví poválečné generace.

Artemisia Gentileschi, dcera malíře Orazia Gentileschiho, je jednou z velmi mála malířek, jíž se ve své době podařilo prorazit v tehdy takřka výhradně maskulinním světě umění. Uznání si získala a komerční úspěch slavila již za svého života. V roce 1616, ve dvaceti třech letech, byla jako první žena přijata do florentské Accademia dell’Arte del Disegno. Pozdvižení v římských uměleckých kruzích vyvolalo obvinění, které vznesl Artmisiin otec vůči malíři Agostinu Tassimu. Ten měl podle něj malířku znásilnit. Přitom sám Orazio k němu dříve poslal svou mladou a nadanou dceru do učení. Tassi byl nakonec odsouzen. S tímto jejím traumatickým zážitkem také někteří interpreti spojovali nezvykle drasticky zachycení scény Judity stínající Holoferna na Artemisiině snad nejznámějším obraze.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 999 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné