Rekordní Máří Magdalena
Pařížská pobočka aukčního domu Sotheby’s vydražila za 865,5 tisíce eur plátno Máří Magdalena v extázi od italské raně barokní malířky Artemisii Gentilechi. Na konci června sedm zájemců vytlačilo cenu takřka na trojnásobek horní hranice odhadu. Z prodeje se stal autorčin aukční rekord, její doposud nejvýše vydražené dílo Žena hrající na loutnu se prodalo v roce 1998 v londýnské Sotheby’s za 580 tisíc eur.

Artemisia Gentileschi malovala napravenou hříšnici Máří Magdalenu vícekrát, vždy vsazenou v do caravaggiovsky šerosvitné scény, jednou v momentě konverze s lebkou v ruce, jindy usínající po tomto vysilujícím zážitku. Mimořádné plátno vydražené nyní v Paříži, jež aukční katalog datuje do roku 1613, ji zachycuje v extatickém stavu se značně pozemskou věrností.
Máří Magdalena v extázi byla dlouho známa jen z černobílé fotografie z počátku 20. století, do aukce obraz poslal jihofrancouzský sběratel, v majetku jehož rodiny se nacházel minimálně po dvě generace. Časopis Art Newspaper uvádí, že se jedná o další z řady mimořádných objevů ve sbírkách sběratelů z francouzských regionů. Krátce před Máří Magdalenou byla kupříkladu v Saint-Etienne vydražena čínská váza z období císaře Čchien-lunga za úctyhodné dva miliony eur. Aukční dům Ivoire Groupe ji objevil během prováděné inventarizace na toaletě soukromého sběratele, v majetku jehož rodiny byla od roku 1880. Podle Art Newspaper tyto a další prodeje dávají naději, že by mohl být francouzský trh oživen s tím, jak se dostávají do akčních síní díla z dědictví poválečné generace.
Artemisia Gentileschi, dcera malíře Orazia Gentileschiho, je jednou z velmi mála malířek, jíž se ve své době podařilo prorazit v tehdy takřka výhradně maskulinním světě umění. Uznání si získala a komerční úspěch slavila již za svého života. V roce 1616, ve dvaceti třech letech, byla jako první žena přijata do florentské Accademia dell’Arte del Disegno. Pozdvižení v římských uměleckých kruzích vyvolalo obvinění, které vznesl Artmisiin otec vůči malíři Agostinu Tassimu. Ten měl podle něj malířku znásilnit. Přitom sám Orazio k němu dříve poslal svou mladou a nadanou dceru do učení. Tassi byl nakonec odsouzen. S tímto jejím traumatickým zážitkem také někteří interpreti spojovali nezvykle drasticky zachycení scény Judity stínající Holoferna na Artemisiině snad nejznámějším obraze.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Samozřejmě nás to zajímá
Josef Ledvina rozhovor listopad 2019
S egyptologem Miroslavem Vernerem jsme se museli sejít dvakrát. Jeho dlouhé odpovědi často připomenou spíš pečlivě strukturovanou přednášku než výsledek debaty mezi zvědavými diletanty a povídavým specialistou. Témat jsme si připravili spoustu, došlo ale jen na některá z ...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?