Sochy pro Brno
Silvie Šeborová zprávy říjen 2010
Brno − V roce 2006 schválili brněnští zastupitelé bohulibý projekt Sochy pro Brno, jehož cílem je umístit v průběhu deseti let ve veřejném prostoru města deset soch. Jako první ze slibované desítky byla v květnu 2008 realizována socha Wolfganga Amadea Mozarta od Kurta Gebauera na Zelném trhu. Nyní, krátce před komunálními volbami, přibyli Mozartovi hned tři sourozenci.
Nejméně kontroverzí vzbuzují „žárovky“ – socha od brněnského sochaře a pedagoga FaVU Tomáše Medka. Ta má připomínat, že Mahenovo divadlo, před nímž stojí, bylo prvním elektricky osvětleným divadlem ve střední Evropě. Druhou v září odhalenou sochou je obelisk z černého mramoru na náměstí Svobody, který jeho autoři, Oldřich Rujbr a Petr Kameník, pojali jako orloj, z něhož každý den v jedenáct hodin dopoledne vypadne skleněná kulička. Tato hodina nebyla zvolena náhodně – v jedenáct bijí poledne i hodiny na Petrově. Brňané si tak připomínají vítězství nad švédskými vojsky roku 1645. Podle pověsti se Švédové po čtyřech měsících marného obléhání rozhodli, že zastaví útok, pokud město nepadne do 12 hodin následujícího dne. Obránci se to dozvěděli a nechali vyzvánět poledne o hodinu dřív. Nový orloj vyvolal v Brně vášnivé debaty. Ani ne tak pro své výtvarné kvality jako spíše kvůli ceně (realizace vyšla na necelých 12 milionů korun) a faktu, že přestože se jedná o hodinový stroj, nedá se z natočení jednotlivých dílů poznat, kolik hodin vlastně je.
Do třetice se nové sochy dočkal veřejný prostor před budovou Nejvyššího správního soudu. V tomto případě se jedná o alegorii spravedlnosti, jejímž autorem je vedoucí katedry sochařství Fakulty umění Ostravské univerzity Marius Kotrba. Spravedlnost v Kotrbově podání představuje geometricky stylizovaná mužská postava zvedající kvádr, zpod kterého prýští voda. Sám autor vysvětluje svůj záměr tak, že vyobrazil postavu, která se „potýká“ se spravedlností: „Na první pohled ztuha, ale pak hmotu kvádru jen lehce přidržuje a vybalancovává. Proud vody ji zespodu jakoby nadzvedává, někdy zlehka, jindy silou.“ Ikonografii díla však není jednoznačná, a tak se socha dočkala i mnohem méně lichotivých interpretací. Mimo jiné například že spravedlnost je vyobrazena jako exekutor s ledničkou.
Do budoucna se počítá s tím, že naproti Spravedlnosti by měl stát ještě jezdecký pomník moravského markraběte Jošta. Autorem vítězného návrhu pomníku byl také Marius Kotrba, zastupitelé se však rozhodli neřídit se doporučením výběru odborné poroty a řešení otázky, kdo, kdy a jak by měl pomník realizovat, se odsunulo na neurčito.

Svědectví vetkané do vzoru látky
Silvie Šeborová recenze duben 2021
V Africe, především pak té subsaharské, se jednotlivé kmeny poznávaly podle způsobu pletení vlasů, jejichž úprava je výpovědí o pohlaví, věku či společenském postavení jedince, případně připomínkou životně důležité události jako je sňatek či narození dítěte.

Do pražského metra i ulic za uměním
Silvie Šeborová recenze červenec 2020
Na čtyřech zastávkách pražského metra se až do konce tohoto roku můžete setkávat s fotografiemi či fotografickými záznamy akcí současných českých umělců. Můj původní záměr, že si tyto zastávky projdu a následně o prezentovaných dílech a jejich kurátorském výběru...

Komunitní a partnerské SEFO
Silvie Šeborová recenze listopad 2021
První ročník Trienále SEFO 2021 propaguje Muzeum umění Olomouc jako svůj letošní blockbuster. Není divu, vedle tří skupinových a dvou samostatných výstav v hlavní budově muzea je jeho součástí i řada doprovodných programů a výstavních projektů v dalších institucích.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?