„Špinavá“ třicátá léta
Eva Skopalová zahraničí prosinec 2023
„Dirty Thirties“ je výraz používaný k označení amerických třicátých let, kdy společnost ve Spojených státech amerických zažívala sérii extrémního počasí, které doprovázelo sociální a ekonomické nejistoty po krachu burzy v říjnu 1929. Právě této tváři třicátých let je věnována výstava v newyorském Metropolitním muzeu The Art for Millions: American Culture and Politics of 1930s. Hlavní předpoklad, z něhož vychází kurátorka výstavy a editorka katalogu Allison Rudnick, je, že krize, kterou zažívala tehdejší americká společnost, není příliš vzdálená (globální) krizi, v níž se nacházíme dnes.
![Elizabeth Olds_Miner Joe_The Met.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4984_c690cff3efbcbff6493d00d0887515f5_full.jpg)
Elizabeth Olds: Horník Joe, 1942, sítotisk, 47,6 × 32,4 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York, © The Estate of Elizabeth Olds
![Walker Evans_[Floyd and Lucille Burroughs on Porch, Hale County, Alabama], 1936_The Met.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4980_f4b98e7a0f5378c0609062cfac3d64f4_full.jpg)
Walker Evans: Floyd a Lucille Burroughsovi na verandě, Hale County, Alabama, 1936, bromostříbrná fotografie, 18,9 × 23,7 cm, The Metropolitan Museum of Art, © Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum of Art
![Norman Wilfred Lewis_The Soup Kitchen, ca. 1937_The Met.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4981_88b4ca4f183df5ad3f1416d14b5dce1f_full.jpg)
Norman Lewis: Polévková kuchyně, kolem 1937, litografie, 54,6 × 44,1 cm, The Metropolitan Museum of Art, © Estate of Norman Lewis; Courtesy of Michael Rosenfeld Gallery LLC, New York, NY
![Dox Thrash_Untitled (Strike), ca. 1940_PAFA.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4979_4fc26ee4dc65f168bb3638105f0dfc4a_full.jpg)
Dox Thrash: Bez názvu (Stávka), kolem 1940, akvarel, 43,5 × 30,5 cm, Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Philadelphia
![Charles Wilbert White_Sojourner Truth and Booker T. Washington, 1943_Newark Museum of Art.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4983_d6aa8cefc2bad976de1d3690f504dbd5_full.jpg)
Charles White: Sojourner Truth a Booker T. Washington, 1943, tužka na papíře, 95,6 × 71,1 cm, The Newark Museum of Art, N.J.
![Georgia O'Keeffe_Cow's Skull Red, White, and Blue, 1931_The Met.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4982_a2e49b61bc0a4c22c49f506dab531f41_full.jpg)
Georgia O’Keeff e: Kravská lebka: Červená, bílá a modrá, 1931, olej na plátně, 101,3 × 91,1 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York © The Metropolitan Museum of Art, New York
![DP-29990-010-JPG Original 300dpi.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4520/4978_e53e736447f01c64fbeb89ef89cf109c_full.jpg)
Úvodní sál výstavy Art for the Millions: American Art in the 1930s v Met Fifth Avenue v New Yorku, s filmovým záznamem Marthy Graham v baletu Frontier (1935) a s šaty od Ruth Reeves (kolem 1930), foto: Ben Davis
![16_leonora_carrington_grandmother_moorhead_s_aromatic_kitchen.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4228/3979_462a2874d1527b56f39ee99df7d47cf0_small.jpg)
Surrealismus a magie v Benátkách. Znovu zakouzlený svět
Eva Skopalová výstava červenec 2022
Surrealismus a magie v benátském muzeu sbírky Peggy Guggenheim se věnuje vztahu okultních věd a umění. Zájem o mystiku a fantastično rezonuje také s právě probíhajícím Benátským bienále, a dává tak prostor k novému zhodnocení díla malířek Leonory Carrington a Remedios Varo.
![_DSC9465.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/3910/2540_a96ecd69ca174a5cdf7b3b62ca4aae8f_small.jpg)
Toyen: Znamenitá mrtvola
Eva Skopalová výstava květen 2021
Cadavre exquis (znamenitá mrtvola) je grafická hra, již měli v oblibě surrealisté. Jedná se o kolektivní kresbu postavy, kdy každý ze zúčastněných domaluje jednu část.
![Arp2.jpg](https://img.artantiques.cz/userimages/news/4094/3344_99be120663f05d3dbbdae5d019a9b0fd_small.jpg)
Sophie Täuber-Arp v MOMA
Eva Skopalová zahraničí únor 2022
Vznik abstrakce mnohdy spojujeme se snahou umělců zachytit transcendentální zážitky na dvourozměrných plátnech, k nimž se moderna propracovala skrze kubistické rozbití realistických výjevů. Ale co když abstrakce není cílovou stanicí, ale tou nástupní?
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?