Spor o Bosche, Prado ruší zápůjčky
Muzeum Severního Brabantska v 's-Hertogenbosch si připomíná 500. výročí úmrtí Hieronyma Bosche jeho dosud největší výstavou. Její součástí je i monumentální triptych Vůz ze senem, který madridské Prado dosud nikdy nepůjčilo do zahraničí. Holanďané se Španělům odvděčili tím, že zpochybnili Boschovo autorství u třech dalších obrazů ze sbírek Prada.

Detail obrazu Léčba bláznovstí, Museo del Prado
Zpochybněno bylo Boschovo autorství v případě slavných obrazů Léčba bláznovství, Pokušení svatého Antonína a Sedm smrtelných hříchů. Ty byly nově připsány některému z Boschových následovníků, respektive jeho dílně.
Prado, kde bude výstava, na kterou se podařilo shromáždit 17 z 24 známých Boschových obrazů, reprízována od konce května do září, na to reagovala zrušením zápůjčky dvou ze zmiňovaných maleb. Podle listu El Pais se přitom španělské muzeum o změně autorství dozvědělo z televizního dokumentu.
„Než aby naše práce byla veřejně zpochybněna na výstavě, rozhodli jsme se ukončit celou kauzu hned na začátku, řekl El Pais zaměstnanec muzea. O kauze podrobně informuje časopis The Art Newspaper, který cituje vyjádření španělské strany kritizující postup holandských expertů založený na stylové analýze jako „extrémně subjektivní“.
Výstava je historicky nejdražší nizozemskou přehlídkou – spolu s výzkumem stála 10 milionů eur. Jejímu uspořádání předcházelo devítileté bádání (The Bosch Research and Conservation Project). Za pomoci moderních technologií došlo ke zjištění řady zajímavých informací, k úpravě datací a nakonec i ke změně autorství některých maleb. Vedle zmíněných vyškrtnutí ze souborného katalogu, byl naopak Boschovi připsán Poslední soud z Groeningemuseum v Bruggách a Pokušení svatého Antonína z Nelson-Atkins Museum of Art v Kansas City.
Současná kauza připomíná kontroverze spojené s mnohaletým projektem zaměřeným na dílo Rembrandta van Rijn. Tzv. Rembrandt Research Project vznikl v Nizozemí v roce 1968 a během let zpochybnil autorství u celé řady obrazů připisovaných tradičně holandskému mistru; například počet jeho autoportrétů se snížil přibližně na polovinu. Část zpochybněných děl nicméně později nizozemští experti Rembrandtovi sami připsali zpět.
Byli jsme naivní
Johanka Lomová rozhovor březen 2013
Rozhovor s Markem Pokorným / Marek Pokorný ukončil k 30. listopadu svou práci pro Moravskou galerii a nyní promýšlí, co bude dělat dál. Začali jsme vzpomínkou na ztracený rozhovor se Zbyňkem Sekalem a nevděčné roli přepisovatelek, pak jsme se vrátili na konec 80. let.
Rok dobrovolného vstupu
Johanka Lomová zprávy prosinec 2014
Brno/Bratislava – Na přelomu let 2013 a 2014 zavedla Slovenská národní galerie a Moravská galerie v Brně volné, respektive dobrovolné vstupné. Po roce považují obě instituce toto své rozhodnutí za šťastné. Alexandra Kusá, generální ředitelka SNG, popisuje změnu jako...
Návštěvnost galerií v roce 2013
Johanka Lomová zprávy únor 2014
Praha – Loňskou nejpopulárnější výstavou byla přehlídka plakátů Alfonse Muchy ze sbírky tenisty Ivana Lendla, která proběhla v Obecním domě a jejíž celková návštěvnost přesáhla hranici 170 tisíc lidí. Druhou nejnavštěvovanější byla Cesta k Amorfě, kupkovská výstava...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?