Spor o Bosche, Prado ruší zápůjčky

Johanka Lomová web

Muzeum Severního Brabantska v 's-Hertogenbosch si připomíná 500. výročí úmrtí Hieronyma Bosche jeho dosud největší výstavou. Její součástí je i monumentální triptych Vůz ze senem, který madridské Prado dosud nikdy nepůjčilo do zahraničí. Holanďané se Španělům odvděčili tím, že zpochybnili Boschovo autorství u třech dalších obrazů ze sbírek Prada.

2622.jpg

Detail obrazu Léčba bláznovstí, Museo del Prado

Zpochybněno bylo Boschovo autorství v případě slavných obrazů Léčba bláznovství, Pokušení svatého Antonína a Sedm smrtelných hříchů. Ty byly nově připsány některému z Boschových následovníků, respektive jeho dílně.

Prado, kde bude výstava, na kterou se podařilo shromáždit 17 z 24 známých Boschových obrazů, reprízována od konce května do září, na to reagovala zrušením zápůjčky dvou ze zmiňovaných maleb. Podle listu El Pais se přitom španělské muzeum o změně autorství dozvědělo z televizního dokumentu.

„Než aby naše práce byla veřejně zpochybněna na výstavě, rozhodli jsme se ukončit celou kauzu hned na začátku, řekl El Pais zaměstnanec muzea. O kauze podrobně informuje časopis The Art Newspaper, který cituje vyjádření španělské strany kritizující postup holandských expertů založený na stylové analýze jako „extrémně subjektivní“.

Hieronymus Bosch (?): Léčba bláznovství, 1500–1510, nebo 1510–1520

Výstava je historicky nejdražší nizozemskou přehlídkou – spolu s výzkumem stála 10 milionů eur. Jejímu uspořádání předcházelo devítileté bádání (The Bosch Research and Conservation Project). Za pomoci moderních technologií došlo ke zjištění řady zajímavých informací, k úpravě datací a nakonec i ke změně autorství některých maleb. Vedle zmíněných vyškrtnutí ze souborného katalogu, byl naopak Boschovi připsán Poslední soud z Groeningemuseum v Bruggách a Pokušení svatého Antonína z Nelson-Atkins Museum of Art v Kansas City.

Současná kauza připomíná kontroverze spojené s mnohaletým projektem zaměřeným na dílo Rembrandta van Rijn. Tzv. Rembrandt Research Project vznikl v Nizozemí v roce 1968 a během let zpochybnil autorství u celé řady obrazů připisovaných tradičně holandskému mistru; například počet jeho autoportrétů se snížil přibližně na polovinu. Část zpochybněných děl nicméně později nizozemští experti Rembrandtovi sami připsali zpět.

Hieronymus Bosch (?): Pokušení sv. Antonína, kolem 1490, nebo 1530–40

 

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné