Staronoví ředitelé ústeckých muzeí a galerií
Josef Ledvina zprávy prosinec 2017
Ústí nad Labem – V Ústí nad Labem skončila série výběrových řízní, z nichž mělo vzejít nové vedení pěti krajem zřizovaných muzeí a galerií. Jejich dosavadní ředitele rada kraje odvolala letos v květnu. V Severočeské galerii v Litoměřicích zůstane na doporučení výběrové komise i po novém roce dosavadní ředitel Jan Štíbr, podobně Galerii Benedikta Rejta v Lounech nadále povede dosavadní ředitelka Alice Štefančíková. S oběma uzavřel kraj smlouvu na dobu určitou v délce dva roky s možností dalšího prodloužení.
Co se týče Galerie výtvarného umění v Mostě, dosavadní ředitel Petr Svoboda se do výběrového řízení nepřihlásil a výběrová komise ani jednoho ze čtyř přihlášených kandidátů do funkce nedoporučila. Řešením má být podle usnesení rady sloučení galerie s mosteckým muzeem. Výběrové řízení bylo vypsáno i na post ředitele Regionálního muzea v Teplicích poté, co současnému řediteli Janu Bočkovi vypršela smlouva na dobu určitou. Ani v tomto případě komise nedoporučila žádného kandidáta a rada se rozhodla pro vypsání nového výběrového řízení. Už v červenci pak byli vybráni nástupci odvolaných ředitelů oblastních muzeí v Děčíně a Chomutově. Milana Rosenkrance v prvním případě nahradil Vlastimil Pažourek, v druhém pak Stanislava Děda vystřídala Markéta Prontekerová.
Květnové odvolání stávajících ředitelů vyvolala rozruch. Například Ústecký deník v souvislosti s ním psal o „čistce“. Následně vznikla proti tomuto rozhodnutí z iniciativy fotografa a pedagoga Filmové a televizní akademie múzických umění Rudy Prekopa petice, v níž byly vyzdvihnuty především zásluhy Alice Štefančíkové o Galerii Benedikta Rejta. „Jsme toho názoru, že takto závažnému kroku by měla předcházet důkladná odborná rozprava a diskuse se zveřejněným výstupem,“ prohlašovali petenti. Na předsedu vlády Bohuslava Sobotku byl pak směřován otevřený dopis, který ho vyzýval k intervenci v celé záležitosti; podepsáni pod ním byli vedle Prekopa rektor Akademie výtvarných umění Tomáš Vaněk a rektor UMPRUM Jindřich Smetana.
Z odvolaných ředitelů se proti svému odvolání nejostřeji postavil chomutovský Stanislav Děd. Od počátku zdůrazňoval, že bylo rozhodnutí rady politicky motivováno. Radním podle ně měla vadit jeho spolupráce s německými partnery a vyvěšení vlajky Tibetu. Poté co radní rozhodli, že jej nahradí Prontekerová, se kraj rozhodl zažalovat. Žaloba má být podle jeho vyjádření pro Chomutovský deník podána „z důvodu diskriminace pro věk a pro průběh výběrového řízení, které bylo zcela v rozporu s hlasováním výběrové komise“. Ústecký kraj vede koalice ve složení KSČM, ČSSD a Strana práv občanů. Kulturu a památkovou péči má spolu se zemědělstvím, životním prostředím a venkovem na starosti komunistická zastupitelka Jitka Sachtová.
S kritikou se setkal i záměr kraje sloučit mosteckou galerii s tamním muzeem. Dosavadní ředitel Petr Svoboda v tomto kroku vidí ohrožení existence galerie. Sám se výběrového řízení nezúčastnil. „Kdybych se přihlásil, tak bych vlastně poplival svou dosavadní práci. Pokud s mojí koncepcí spokojeni nejsou, tak já se za ni nikomu omlouvat nehodlám. A jít do konkurzu, to by znamenalo omluvit se a říct: soudruzi, já jsem tady dvacet sedm let tápal v mlhách, ukažte mi tu správnou cestu. Tak to ani náhodou!“ vysvětlil, proč se rozhodl svou pozici neobhajovat.
Kraj si naopak podle vedoucího odboru kultury Radka Spály od sloučení galerie s muzeem slibuje „změny v činnosti galerie, která v posledních letech oplývala pouze mizivou návštěvností i nabídkou výstavní činnosti a další nabídky pro veřejnost“. Muzeum, ze kterého se v 70. letech minulého století galerie vydělila jako samostatný subjekt, navíc podle Spály disponuje větší uměleckohistorickou sbírkou než vlastní galerie. „Dává tak velkou logiku nejen ekonomicky hospodárná optimalizace, ale i pokračování odborné činnosti v rámci instituce, která v posledních letech naopak ve velkém rozvíjí svou činnost pro veřejnost,“ dodává.
Po květnovém odvolání kraj zprvu své rozhodnutí komentoval jen lakonicky. „Ústecký kraj se chce do budoucna v tomto segmentu kultury ubírat jiným směrem, podobně jako u dalších muzeí ve správě kraje,“ uvedla tehdy mluvčí kraje Lucie Dosedělová a na dotaz ze strany art+antiques, v čem přesně by toto nové směřování mělo spočívat, odmítla odpovědět. Konkrétnější bylo až vyjádření, které radní veřejnosti poskytli v červenci. Zdůrazňují v něm, že v šestici dotčených institucí neproběhla výměna vedení od doby, kdy byly v letech 2001 až 2003 převedeny na nově vzniklý kraj. Dále, že tyto instituce procházejí v současnosti „vlnou zásadních změn z pohledu jejich řízení, které kladou zcela nové a netušené nároky na jejich vedení a je tak více než žádoucí zapojit do jejich činnosti a řízení i nové silné osobnosti, které budou s to neustále se zvyšující nároky úspěšně a bez komplikací zvládat.“
Někteří z odvolaných ředitelů byli v čele krajských příspěvkových organizací i výrazně déle než patnáct let zřizovatelské činnosti kraje. Například Petr Svoboda skončí v mostecké Galerii výtvarného umění po 27 letech, Alice Štefančíková v Galerii Bendikta Rejta v Lounech řediteluje od roku 1989. Výběrová řízení nicméně nové osobnosti minimálně v případě Loun, Litoměřic, Teplic a mostecké galerie nepřinesla. Podle Radka Spály přitom účast v nich „nebyla až tak tragická, resp. uchazečů nebylo úplně málo: do výběrového řízení na ředitele Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Galerie Benedikta Rejta v Lounech se hlásilo po šesti uchazečích; pro Galerii výtvarného umění v Mostě čtyři uchazeči a pro Regionální muzeum v Teplicích pak dva uchazeči“. Úroveň a kompetence uchazečů odmítl komentovat.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Samozřejmě nás to zajímá
Josef Ledvina rozhovor listopad 2019
S egyptologem Miroslavem Vernerem jsme se museli sejít dvakrát. Jeho dlouhé odpovědi často připomenou spíš pečlivě strukturovanou přednášku než výsledek debaty mezi zvědavými diletanty a povídavým specialistou. Témat jsme si připravili spoustu, došlo ale jen na některá z ...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?