Světelná magie v Praze
Josef Ledvina staveniště listopad 2013
Praha – Předposlední říjnový víkend proběhl v Praze festival světla Signal. „První ročník nadmíru překonal očekávání pořadatelů i samotných návštěvníků a doslova si podmanil centrum metropole,“ hodnotí organizátoři výsledek své práce v tiskové zprávě. Vedle centra metropole si akce podmanila i srdce Pražanů. Podle prvotního odhadu se na světelné show a videomappingové projekce v ulicích Prahy přišlo podívat fantastických čtyři sta tisíc lidí.
Na počátku myšlenky uspořádat v Praze festival světla stál divácký úspěch videomappingové projekce na stěny Staroměstské radnice připravená k šestisetletým narozeninám orloje. Na přípravě akce se tehdy podílel producent Martin Pošta – nynější ředitel Signalu. Po třech letech promýšlení a příprav se tedy prvotní myšlenka materializovala.
Za diváckým úspěchem Signalu stály především spektakulární a technologicky sofistikované položky bohatého programu. Na vizuálně opulentní video mapping Khôra na fasádě kostela svaté Ludmily na náměstí Míru se podle pořadatelů měly stát „fronty i v metru“ a dodejme, že snímky kolující po sociálních sítích jejich tvrzení jen potvrzují. Khôra vyšla z dílny domácího sdružení The Macula (Amar Mulabegovič a Dan Gregor), které také před lety vytvořilo zmíněnou mappingovou oslavu orloje.
Na festivalu nechyběli ani zahraniční hosté, mezi nimi hvězdy oboru „mappingová a světelná magie“. Zmiňme francouzské duo Pierre Schneider a François Wunschel (1024architecture) s jejich prostorově, technicky a nepochybně i finančně náročnou instalací HyperCube situovanou na Staroměstském náměstí. Podle festivalového webu si kladla za cíl „proměnit zásadně návštěvnickou zkušenost se srdcem pražského Starého Města“.
Vedle toho však byly na programu i komornější interiérové projekty. Mystickým konotacím, jež k světlu odnepaměti patří, prospívaly sakrální prostory. Potemnělý prostor kostela svatého Michala v Jirchářích ozařoval paprsek Pavly Beranové a Julie Boniche (Papillon de Nuit), Rony Plesl zase vyrobil z uranového skla osvětlovací těleso pro chrám svatého Martina ve zdi.
Z umělců, pro něž „světelné umění“ představovalo jen příležitostnou, festivalu více či méně na míru šitou odbočku, možno uvést Krištofa Kinteru nebo Františka Skálu. První proměnil Petřínskou rozhlednu načas v maják, druhý postavil na Kampě Dům – rozměry spíše domek – stínů, za jehož stěnami se po setmění odehrávalo stínové divadlo. Signal se navrch stal příležitostí k realizaci dvacet let staré myšlenky Vratislava Karla Nováka propojit světelným paprskem jeho letenský metronom se Starým Městem.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Samozřejmě nás to zajímá
Josef Ledvina rozhovor listopad 2019
S egyptologem Miroslavem Vernerem jsme se museli sejít dvakrát. Jeho dlouhé odpovědi často připomenou spíš pečlivě strukturovanou přednášku než výsledek debaty mezi zvědavými diletanty a povídavým specialistou. Témat jsme si připravili spoustu, došlo ale jen na některá z ...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?