Těžká doba
Josef Ledvina recenze květen 2016
Ján Mančuška v Moravské galerii / Po rozsáhlé První inventuře, jež loni proběhla v Praze v Městské knihovně, je práce Jána Mančušky (1972–2011) představena v kompaktnějším výběru v Pražákově paláci v Moravské galerii v Brně. Základní problém přetrvává: to, co nedávno představovalo součást živé umělecké současnosti, se pozvolna stává kapitolou dějin umění, uzavřeným dílem, jež mělo svá dobová východiska a konsekvence. Děje se to potichu a podprahově, doba uplynulá od umělcova úmrtí je pořád krátká, obě výstavy na uměleckohistorický výklad rezignují stejně jako texty katalogu. Samo vědomí uzavřenosti nicméně formuje diváckou zkušenost. Máme tu dílo, jehož historický význam je nepochybný, a k tomu otázku, jestli je něčím stále současné. Doba na její zodpovězení ale zůstává mimořádně nepříznivá. Vnímání současného umění strukturuje sekvence tendencí a trendů či jinými slovy „problémů, jež umělci prozkoumávají“, jeden se vyčerpá, začne nudit, druhý jej nahrazuje. Tendence, již Mánčuška reprezentuje, kterou lze provizorně a spíše povrchně označit slovem diskurzivita (v protikladu k umělci jeho generace odmítané estetičnosti), se momentálně nachází ve fázi vyčerpání.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?