Těžká doba

Josef Ledvina recenze květen 2016

Ján Mančuška v Moravské galerii / Po rozsáhlé První inventuře, jež loni proběhla v Praze v Městské knihovně, je práce Jána Mančušky (1972–2011) představena v kompaktnějším výběru v Pražákově paláci v Moravské galerii v Brně. Základní problém přetrvává: to, co nedávno představovalo součást živé umělecké současnosti, se pozvolna stává kapitolou dějin umění, uzavřeným dílem, jež mělo svá dobová východiska a konsekvence. Děje se to potichu a podprahově, doba uplynulá od umělcova úmrtí je pořád krátká, obě výstavy na uměleckohistorický výklad rezignují stejně jako texty katalogu. Samo vědomí uzavřenosti nicméně formuje diváckou zkušenost. Máme tu dílo, jehož historický význam je nepochybný, a k tomu otázku, jestli je něčím stále současné. Doba na její zodpovězení ale zůstává mimořádně nepříznivá. Vnímání současného umění strukturuje sekvence tendencí a trendů či jinými slovy „problémů, jež umělci prozkoumávají“, jeden se vyčerpá, začne nudit, druhý jej nahrazuje. Tendence, již Mánčuška reprezentuje, kterou lze provizorně a spíše povrchně označit slovem diskurzivita (v protikladu k umělci jeho generace odmítané estetičnosti), se momentálně nachází ve fázi vyčerpání.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné