Ústí: Dům umění a Hraničář
Josef Ledvina zprávy duben 2016
Ústí nad Labem – Na začátku března se návštěvníkům otevřel nový Dům umění Ústí nad Labem. Sídlí v Klíšské ulici v zrekonstruovaném rozlehlém prostoru někdejší menzy a jeho zřizovatelem je ústecká Fakulta umění a designu. První výstava je věnována pedagogu fakulty a pevné součásti ústecké scény malíři, grafikovi a autorovi textilních šperků Jaroslavu Prášilovi (do 8. dubna), další výstavní termín je vyhrazen Ústím rovněž spojenému fotografovi Pavlu Baňkovi.
Regionální ukotvenost má nová instituce propojovat s internacionální přesahem. „Začínáme sice výstavami českých autorů Jaroslava Prášila a Pavla Baňky, ale naší základní ambicí je realizace mezinárodního výstavního programu. To se projeví již v podzimní části letošní sezony. Především bychom se chtěli zaměřit na společné produkce větších putovních výstavních projektů s partnery ze zahraničí,“ naznačil, jakým směrem by se program v budoucnu ubírat Michal Koleček, proděkan Fakulty umění, jeden z těch, kdo za vznikem Domu umění stojí.
Kulturní nabídku severočeské metropole na poli současného vizuálního umění navíc aktuálně rozšířil nově koncipovaný program Galerie Hraničář, součásti kulturního centra Hraničář Ústí, v němž například působí ústecké Činoherní studio. Galerie navázala spolupráci s progresivní drážďanskou institucí Deutsche Hygiene Museum a jejím výsledkem je výstava Dům módy (do 13. července) koncipovaná Richardem Loskotem a připravená trojicí kurátorů, Václavem Janoščíkem, Martinou Johnovou a Terezou Chaloupkovou. Věnována je fenoménu „fast fashion“, čili rychlé módy, jeho důsledkům sociálním a environmentálním. Téma samotné je odvozeno z výstavy v Drážďnech, kde jde ovšem o akci s větším důrazem na edukativní stránku, její pendant v Ústí je proti tomu více výstavou současného umění.
Spolupráce Hraničáře s DHM má mít dlouhodobější charakter. „Jsme jakousi bárkou, která se přidala k velké zaoceánské lodi a nemůžeme si tedy příliš vyskakovat. Máme domluvenou spolupráci na dva roky, nyní tedy přebíráme témata DHM, jako je nynější fast fashion, poté přijde na řadu stud a nakonec jazyk. Do budoucna si ale troufáme na to, že se role obrátí a Hraničář bude tím, kdo bude určovat aktuální problematiku,“ okomentoval situaci pro portál Artalk Richard Loskot.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Samozřejmě nás to zajímá
Josef Ledvina rozhovor listopad 2019
S egyptologem Miroslavem Vernerem jsme se museli sejít dvakrát. Jeho dlouhé odpovědi často připomenou spíš pečlivě strukturovanou přednášku než výsledek debaty mezi zvědavými diletanty a povídavým specialistou. Témat jsme si připravili spoustu, došlo ale jen na některá z ...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?