Vzpomínky na formu
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění únor 2019
Dva z úspěšných loňských filmů jsou natočené černobíle. Studená válka režiséra Pawla Pawlikovského zvítězila v Cannes a volba černobílé formy stejně jako v jeho předchozím filmu Ida (2013) celkem jednoduše odkazuje ke krutosti zfilmované doby a tematizaci citového chladu i politického útlaku. Přímočařejší, ale méně jednoduchá je nebarevnost filmu Roma Alfonse Cuaróna, který uspěl v Benátkách. Tady jde o charakteristiku vzpomínek na dětství v Mexiku kolem roku 1970, na jejichž pozadí hraje ještě černobílá televize a které blednou a unikají, jakkoli se je snažíme zpřítomnit silou emocí.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...

Česko je zajímavé místo pro život
Milena Bartlová rozhovor zima 2020
Anglický univerzitní profesor, který se přestěhoval z Birminghamu do Brna, je výjimečný úkaz. Mimořádný profesor brněnského Semináře dějin umění Matthew Rampley přináší do českých dějin umění bez nadsázky nový rozměr.

Mariánský sloup je krásný
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2020
V týdnech, kdy na celém světě propukla nová a silnější vlna revize pomníků oslavujících rasisty různého stupně a druhu, jsme si na hlavním náměstí hlavního města znovu postavili pomník, který byl před sto lety stržen, protože ztělesňoval politický útlak.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné