Z Kroměříže na Manhattan
Tizianovo plátno Apollo a Marsyas se z kroměřížského zámku na čas přestěhovalo do New Yorku. Na výstavu Unifinished - Thoughts Left Visible si jej zapůjčilo tamní Metropolitní muzeum a kroměřížský Tizian na ní rozhodně nezapadl. Do olomouckého Aridiecézního muzea poputuje v červnu jako reciproční zápůjčka Klanění pastýřů od El Greca.

Tizian: Apollo a Marsyas (detail), 1570-76, olej na plátně, 220×204 cm, získáno 1673, Arcibiskupství olomoucké – Arcidiecézní muzeum Kroměříž
Unfinished je chronologicky široce rozkročnou akcí, zahrnující práce zhruba od Van Eycka po současnost. Věnována je umělecký dílům, jež zůstala z nějakého důvodu nedokončena, někdy doopravdy, jindy jen jakoby. Výstava samotná se setkala spíše s vlažným přijetím a to především ve svých současnějších partiích.
To čemu se naopak dostalo jednoznačné pochvaly, je kvalita zápůjček, mezi nimi na předním místě právě plátno z Kroměříže. Přívlastkem "gorgeous" jej například vybavila Roberta Smith z New York Times, více se ale rozepsal její choť kritik New York Magazine Jerry Saltz: "Například první obraz na výstavě, Tizianův Apollo a Marsyas ze sedmdesátých let 16. století, je příběhem z jiného světa, příběhem kondenzované hutnosti a smyslné artikulace, který mě přinutil k tomu, abych předním zůstal stál více než půl hodiny a pokoušel se rozkrýt rozličné psychologické konstelace, jež tu jsou ve hře."
Nakonec vedle samotného obrazu a jeho malířských kvalit se se zájmem setkala jeho dlouhá cesta z daleké Kroměříže do New Yorku, výše pojistky, velikosti přepravní bedny apod., jíž věnoval článek zpravodajský portál Bloomberg.
Pozornost a výtky recenzentů se jinak soustředily primárně na úsilí Metropolitního muzea zahrnout do oboru své činnosti dosud spíše opomíjenou či jen opatrně dotýkanou oblast poválečného a současného umění. Výstava Unfinished se totiž koná v "Met Breuer", což je nový název pro někdejší sídlo Whitney muzea od Marcela Breuera. Met získalo objekt do dlouhodobého pronájmu poté, co se Whitney loni přestěhovalo na západní břeh, pietně jej zrekonstruovalo a hodlá do něj na příště soustředit především své aktivity související s uměním současnosti a nedávné minulosti.

Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...

Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...

Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?