Z Kroměříže na Manhattan

Josef Ledvina web

Tizianovo plátno Apollo a Marsyas se z kroměřížského zámku na čas přestěhovalo do New Yorku. Na výstavu Unifinished - Thoughts Left Visible si jej zapůjčilo tamní Metropolitní muzeum a kroměřížský Tizian na ní rozhodně nezapadl. Do olomouckého Aridiecézního muzea poputuje v červnu jako reciproční zápůjčka Klanění pastýřů od El Greca.

2662.jpg

Tizian: Apollo a Marsyas (detail), 1570-76, olej na plátně, 220×204 cm, získáno 1673, Arcibiskupství olomoucké – Arcidiecézní muzeum Kroměříž

Unfinished je chronologicky široce rozkročnou akcí, zahrnující práce zhruba od Van Eycka po současnost. Věnována je umělecký dílům, jež zůstala z nějakého důvodu nedokončena, někdy doopravdy, jindy jen jakoby. Výstava samotná se setkala spíše s vlažným přijetím a to především ve svých současnějších partiích.

To čemu se naopak dostalo jednoznačné pochvaly, je kvalita zápůjček, mezi nimi na předním místě právě plátno z Kroměříže. Přívlastkem "gorgeous" jej například vybavila Roberta Smith z New York Times, více se ale rozepsal její choť kritik New York Magazine Jerry Saltz: "Například první obraz na výstavě, Tizianův Apollo a Marsyas ze sedmdesátých let 16. století, je příběhem z jiného světa, příběhem kondenzované hutnosti a smyslné artikulace, který mě přinutil k tomu, abych předním zůstal stál více než půl hodiny a pokoušel se rozkrýt rozličné psychologické konstelace, jež tu jsou ve hře."

Instalace Tizianova obrazu v New Yorku, foto: Muzeum umění Olomouc

Nakonec vedle samotného obrazu a jeho malířských kvalit se se zájmem setkala jeho dlouhá cesta z daleké Kroměříže do New Yorku, výše pojistky, velikosti přepravní bedny apod., jíž věnoval článek zpravodajský portál Bloomberg.

Pozornost a výtky recenzentů se jinak soustředily primárně na úsilí Metropolitního muzea zahrnout do oboru své činnosti dosud spíše opomíjenou či jen opatrně dotýkanou oblast poválečného a současného umění. Výstava Unfinished se totiž koná v "Met Breuer", což je nový název pro někdejší sídlo Whitney muzea od Marcela Breuera. Met získalo objekt do dlouhodobého pronájmu poté, co se Whitney loni přestěhovalo na západní břeh, pietně jej zrekonstruovalo a hodlá do něj na příště soustředit především své aktivity související s uměním současnosti a nedávné minulosti.

 

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné