Církevní restituce
Jan Skřivánek zprávy říjen 2014
Praha – Národní galerie se rozhodla vyhovět restitučním žádostem trojice církevních řádů a vydat jim Vyšebrodský cyklus, Puchnerovu archu a dvojici oltářních obrazů Petra Pavla Rubense. Restituovaná díla nadále zůstanu součástí stálých expozic v Anežském klášteře a Šternberském paláci jako zápůjčky a to minimálně po dobu patnácti let. Jiřímu Fajtovi se tak podařilo dobu zápůjčky prodloužit o pět let, letos v lednu zástupci galerie hovořili o tom, že restituenti slibují díla v galerii ponechat po dobu deseti let.
„Vidíme, že čtvrtstoletí bylo nutné k tomu, aby světlo světa spatřil zákon 428, který se zabývá nápravou křivd v této oblasti. Vidíte, že obrazy, o které se v tuto chvíli jedná, o ty tři významné soubory, nikdo neodveze nikam do Vatikánu, nikdo si je neodnese ani do Vyššího Brodu, ani tedy do podhradí, do kláštera Sv. Augustina. Zůstanou zde v Národní galerii, budou opět přístupné, tak jako byly dosud, pouze bude jasně řečeno, kdo je jejich vlastníkem, kdo je kdysi před staletími buď koupil, nebo dostal,“ prohlásil na tiskové konference ve Šternberském paláci ministr kultury Daniel Herman. „Věci jsou, jak mají být.“
Jakkoliv je zákon č. 428/2012 Sb. často nazýván restitučním zákonem, jeho hlavním cílem je odluka církví od státu. O vydávání uměleckých děl z muzejních sbírek se při jeho projednávání vůbec nemluvilo. Měl se týkat primárně nemovitostí a na movité památky se vztahovat jen pokud tyto „funkčně souvisí“ s nemovitostmi z původního církevního majetku. Ilustrativním příkladem takovéto souvislosti mohou být Rubensovy obrazy z dodnes existujícího hlavní oltář malostranského kostela svatého Tomáše, pro nějž byly v 17. století objednány. V případě obou středověkých deskových cyklů, o jejichž původním vzhledu a umístění se jen dohadujeme, se ocitáme na mnohem nejistější půdě. Cisterciákům, respektive křížovníkům kdysi sice patřily, co ale konstituuje „funkční souvislost“? A je dostatečné, že ji místo soudu definují právní experti?
„Je mnoho argumentů, že Vyšebrodský cyklus vznikl přímo pro Vyšší Brod, ať už se jednalo o hlavní oltář nebo o chórovou přepážku. Funkční souvislost s liturgickým prostorem kláštera podle mě nemůže být zpochybněna,“ odpověděl Jiří Fajt a dodal: „Nechali jsme si vypracovat dva právní posudky, jeden od spoluautora komentáře k restitučnímu zákonu. Na jejich základě NG došla k názoru, že byl naplněn zákon.“ Ministr Herman byl ještě razantnější. „Tady se nejedná o žádný spor. Je to zcela jednoznačná věc a není důvod takovéto nesporné věci dávat k soudu,“ reagoval ministr, který jen o pár minut dříve patetickým tónem hovořil o naplňování zákona a řádu věcí.
Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...
Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...
Ten, který bude. Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda
Jan Skřivánek výstava červen 2023
Už jen do půlky července hostí Valdštejnská jízdárna velkou výstavu obrazů a kreseb Josefa Mánesa, která s několikaletým zpožděním připomíná dvousté výročí umělcova narození a sto padesát let od jeho smrti. Jakkoliv je Mánesovo jméno jedním z nejznámějších v...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?