Dánští Francouzi v Praze

Jan Skřivánek recenze září 2019

V sobotu 14. září uplyne 101 let od chvíle, kdy dánský podnikatel v pojišťovnictví Wilhelm Hansen (1868–1936) otevřel ve své luxusní vile Ordrupgaard na severu Kodaně veřejnou galerii moderního francouzského umění. Sbírku čítající na 150 děl od klasicismu po postimpresionismus bylo možné navštívit zdarma každé pondělí. Již při slavnostním otevření také Hansen deklaroval záměr svou kolekci v budoucnu převést na dánský stát. O čtyři roky později jej zasáhl krach největší dánské banky Landmandsbank a víc jak polovinu sbírky byl nucen prodat. Hned v roce 1923 – tedy ve stejném roce, kdy Československý stát realizoval svůj velkorysý nákup, který je dnes základem tzv. Francouzské sbírky Národní galerie – se Hansen finančně vzpamatoval a znovu začal nakupovat. Do správy dánského státu se galerie Ordrupgaard dostala na začátku 50. let po smrti Hansenovy manželky Henny (1870–1951). Muzeum v současnosti prochází rekonstrukcí (znovuotevření je plánováno na příští rok) a po dobu jejího trvání poslalo své sbírky na turné po světových galeriích. Výběr z jeho kolekce francouzského umění, který je až do 13. října vystaven v pražském Paláci Kinských, měli již předtím možnost vidět diváci v Ottawě, Padově a švýcarském Martigny. Výměnou za šest desítek obrazů, které jsou v Praze vystaveny, se Národní galerie zavázala do Dánska v budoucnu zapůjčit část své Francouzské sbírky.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné