Dánští Francouzi v Praze
Jan Skřivánek recenze září 2019
V sobotu 14. září uplyne 101 let od chvíle, kdy dánský podnikatel v pojišťovnictví Wilhelm Hansen (1868–1936) otevřel ve své luxusní vile Ordrupgaard na severu Kodaně veřejnou galerii moderního francouzského umění. Sbírku čítající na 150 děl od klasicismu po postimpresionismus bylo možné navštívit zdarma každé pondělí. Již při slavnostním otevření také Hansen deklaroval záměr svou kolekci v budoucnu převést na dánský stát. O čtyři roky později jej zasáhl krach největší dánské banky Landmandsbank a víc jak polovinu sbírky byl nucen prodat. Hned v roce 1923 – tedy ve stejném roce, kdy Československý stát realizoval svůj velkorysý nákup, který je dnes základem tzv. Francouzské sbírky Národní galerie – se Hansen finančně vzpamatoval a znovu začal nakupovat. Do správy dánského státu se galerie Ordrupgaard dostala na začátku 50. let po smrti Hansenovy manželky Henny (1870–1951). Muzeum v současnosti prochází rekonstrukcí (znovuotevření je plánováno na příští rok) a po dobu jejího trvání poslalo své sbírky na turné po světových galeriích. Výběr z jeho kolekce francouzského umění, který je až do 13. října vystaven v pražském Paláci Kinských, měli již předtím možnost vidět diváci v Ottawě, Padově a švýcarském Martigny. Výměnou za šest desítek obrazů, které jsou v Praze vystaveny, se Národní galerie zavázala do Dánska v budoucnu zapůjčit část své Francouzské sbírky.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?