Editorial
Jan Skřivánek editorial květen 2020
Květnové vydání jsme byli nuceni vzhledem k okolnostem připravit v upravené podobě.

Květen je tradičně jedním z vrcholů aukční sezóny. Před rokem sběratelé a investoři na květnových aukcích utratili téměř 390 milionů korun. Letos budeme rádi, když se v květnu vůbec nějaké aukce uskuteční. Meziroční pokles v celkové ceně vydražených děl za první pololetí bude minimálně 80 procent. Tato čísla nutně neznamenají, že kupci ztratili chuť nakupovat či že aukční ceny klesají. Statistiky na jedné straně zkreslují rekordní výsledky loňských jarních aukcí – Kupka za 78 milionů a Medek za 57 milionů korun –, na druhé pak skutečnost, že trh s uměním se po vyhlášení stavu nouze prakticky zastavil. Problémem nejsou ceny či kupci, ale absence aukčního trhu jako takového. To je ale z hlediska časopisu ta horší varianta. Inzerce, zejména inzerce aukčních síní je klíčovou položkou našich příjmů a její výpadek nemáme bohužel čím nahradit.
Doufáme, že na podzim se situace alespoň trochu stabilizuje, do té doby jsme však byli nuceni přistoupit k razantním úsporným opatřením. Jedním z nich je i snížení počtu stran. Aktuální číslo je tak o třetinu štíhlejší než naše běžná vydání. Čtenářům se za tento krok upřímně omlouvám, věřím však, že i tak v časopise najdou dost zajímavých článků a témat.
Číslo, které držíte v ruce, je již 186. v pořadí, Art Antiques vychází kontinuálně od června 2002. Za tu dobu měl časopis čtyři šéfredaktory, čtyřikrát prošel grafickým redesignem a pětkrát se v tiráži změnilo jméno jeho vydavatele. Naposled začátkem letošního roku, kdy jsme se vyčlenili v samostatnou společnost Artantiques media, která vedle časopisu provozuje také aukční databázi artplus.cz. Současná situace pro nás není ekonomicky snadná, ale řada subjektů a jedinců v našem oboru je na tom mnohem hůř. Pokud je – a zprostředkovaně i nás – chcete podpořit, kupujte umění, zajímejte se o ně. Nejde přitom jen o peníze, ale o celkovou udržitelnost umělecké scény. V nejistotě teď žijeme všichni, od malých nezávislých iniciativ po státem zřizovaná muzea a galerie. I proto je důležité si připomínat, co ve svém inzerátu píše galerie Hunt Kastner: „Umělecká tvorba je nezbytnou službou.“

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.

Čapkovy děti
Jan Skřivánek na trhu březen 2020
Josef Čapek je jedním z autorů, pro něž byl loňský rok rekordní. Sběratelé a investoři za malířovy obrazy, kresby a grafiky loni utratili 55 milionů korun. Aukcemi prošlo sedm Čapkových obrazů, což je nejvíce za posledních osm let. Nabízena byl díla z 10. až 30. let a jejich...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?
Získat předplatné