Fajt ředitelem: Pozdě, ale přece?
Ministerstvo kultury ve čtvrtek 4. července, několik dní poté, co již Alena Hanáková neměla být ve funkci, oznámilo jmenování Jiřího Fajta novým generálním ředitelem Národní galerie. Je to dobře, nebo špatně?
Jiří Fajt při instalaci výstavy Europa Jagellonica v kutnohorském GASKu / foto: Jan Rasch
To, že tomuto kroku nepředcházelo výběrové řízení, nevadí – Fajt ostatně před třemi lety zvítězil v prvním konkurzu, ve kterém rozhodovala mezinárodní odborná komise –, hloupé ale je, že se Alena Hanáková k tomuto kroku neodhodlala bezprostředně po odvolání Vladimíra Rösela a že se celá akce neobešla bez trapné mezihry se speciálně ustavenou komisí, která měla jejímu postupu poskytnout odborné krytí. Fakt, že nový ředitel byl jmenován ministryní v demisi poté, co s ní její vlastní odborné grémium odmítlo spolupracovat, otevírá prostor pro další kolo sporů a zákulisních hrátek.
Debatovat, zda by lepším ředitelem byl Jiří Fajt, Marek Pokorný či Vít Vlnas, je přitom ryze akademickým cvičením. Všichni tři byli (jsou?) legitimními kandidáty a proti každému bylo (je?) možné mít řadu námitek. Představa, že jde mezi nimi vybrat toho nejsprávnějšího na základě nějakých objektivních a nezpochybnitelných kritérií, je čirou fikcí, navíc v situaci, kdy minulé dva konkurzy jasně ukázaly, že jmenování ředitele nakonec není ani tak odbornou otázkou jako politikem.
Jmenování Jiřího Fajta se ne každému musí líbit, opravdu ale někdo věří, že Jiří Balvín (Zemanovci) by v této věci rozhodl kvalifikovaněji (z jeho dosavadních vyjádření se zdá, že vůbec netuší, že zde nějaké konkurzy v letech 2010 a 2011 již proběhly)? Nebo by snad celá věc měla počkat až do chvíle, kdy do křesla ministra kultury znovu usedne Vítězslav Jandák (ČSSD)?
Za sebe musím říct, že z vítězství Jiřího Fajta v prvním konkurzu, jsem měl radost a rozhodnutí výběrové komise jsem považoval za správnou volbu. To, že byl po třech letech do funkce generálního ředitele konečně jmenován, mě však spíše než radostí naplňuje obavami. Ne, že by se změnil můj názor na Jiřího Fajt, ale obávám se, že se výrazně proměnila celková situace a že leze do jámy lvové. Poslední, co přitom NG potřebuje, je další ředitel, který se místo řízení svěřené instituce bude muset věnovat hájení své vlastní pozice.
Přebírat NG po Vladimíru Röselovi je něco jiného než po Milanu Knížákovi (zatímco po Knížákovi šlo provést i radikální kroky, Rösel galerii přeci zdánlivě normalizoval, tak proč vůbec něco měnit...), hlavně si ale ministerstvo kultury za posledních dvou ministrů kultury (oba za TOP 09 a Starostové) zvyklo zasahovat do řízení příspěvkových organizací mnohem výrazněji než bylo v minulosti zvykem a než mu přísluší.
Role Jiřího Fajta tak bude extrémně náročná – na jedné straně bude muset ustát tlak zevnitř galerie (odbory NG již proti jeho jmenování vydaly protest), na druhé se naučit vycházet s ministerstvem, které příspěvkové organizace chápe jako pobočky centrálně řízené korporace. Nejhorší na jeho pozici ale je, že i když bude dělat ta nejlepší rozhodnutí ve prospěch galerie, nemusí to vůbec stačit.
Doufejme, že si Jiří Fajt v této nelehké situaci dokáže poradit a že i jeho oponenti si uvědomí, že se hraje o mnohem víc než jen o jejich ega. Obávám se totiž, že další kolo hledání nového ředitele by galerie už nemusela přežít.
květen 2013 / zpráva o odvolání Vladimíra Rösela
červen 2011 / druhý konkurz na ředitele NG
červenec 2010 / zrušení prvního konkurzu na ředitele NG
květen 2010 / první konkurz na ředitele NG
Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...
Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...
Ten, který bude. Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda
Jan Skřivánek výstava červen 2023
Už jen do půlky července hostí Valdštejnská jízdárna velkou výstavu obrazů a kreseb Josefa Mánesa, která s několikaletým zpožděním připomíná dvousté výročí umělcova narození a sto padesát let od jeho smrti. Jakkoliv je Mánesovo jméno jedním z nejznámějších v...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?