Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček, pseudohistorických pokojíčků, trochu nasládle působícího kvazi aristokratického či kvazi náboženského prostředí. Stručně, souhrnem a úvodem řečeno, nevím, k čemu je to dobré. O neslavné „předbřeznové“ době se tu nic nedozvíme, stejně jako o „úspěších“ vlády Ferdinanda Dobrotivého, k nimž vedle hladomorů, krvavých masakrů a všeobecného politického marasmu patřilo též umělecké sběratelství. To, že byl posledním českým králem, je sice pěkné, ale nevím, jestli to stačí jako téma na výstavu v místech, kde už se dnes, myslím, nekraluje. Co se tu vlastně ukazuje, co se tu sděluje, jaký obraz doby se konstruuje?
Vstupenka do muzea
Václav Hájek úhel říjen 2015
Na vstupence do drážďanského Albertina jsou reprodukovány čtyři artefakty. Dvě romantické malby a dvě „impresionistické“ sochy. Reprodukovaná díla se k sobě vzájemně mají jako lidé a pozemský prostor, jako duchovní sféra a materie, přičemž zde existují zjevné vzájemné...
Na okraji jednoho déjà vu
Václav Hájek recenze duben 2014
Na okraji davu v Západočeské galerii v Plzni / Západočeská galerie v Plzni pořádá do 4. května výstavu Na okraji davu – umění a sociální otázka v 19. století, k níž byla vydána podnětná publikace s texty Romana Prahla, Evy Bendové a Ivany Jonákové.
Příklady estetického vnímání
Václav Hájek úhel listopad 2013
Na stůl jsem si postavil několik věcí, které jsem měl v určité chvíli u sebe poblíž v pokoji. Musel jsem si sundat botu, respektive pantofel, abych na ni viděl. Věci se ocitly ne úplně náhodně na stole v určité perspektivě. Hlavně zase ta bota se nějak zvláštně natočila,...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?