Jak kurátorovat českou avantgardu
Julia Secklehner výstava únor 2020
Jako první rozsáhlá retrospektivní přehlídka devětsilských aktivit od konce osmdesátých let má výstava Devětsil 1920–1931 kurátorky Aleny Pomajzlové nesnadný úkol. Podle anotace výstava pokrývá dekádu existence Devětsilu a zkoumá jeho činnost v odpovědi nebo v návaznosti na jeho první soubornou prezentaci, která proběhla v roce 1986 v prostorách Staroměstské radnice. Vzhledem k politickým změnám, kterými Československo, respektive Česko mezitím prošlo, by tak mělo jít logicky i o přehodnocení a, slovy výstavního katalogu, o „syntetický pohled na hlavní projevy a oblasti zájmu“ skupiny.

Karel Teige: Charlie Chaplin, kolem 1923, tuš, koláž, papír, 23 × 18,8 cm, Umělecké sbírky Památníku národního písemnictví, Praha

Karel Teige: typografická ilustrace ke sbírce Zlom od Konstantina Biebela, Praha: Odeon 1928

Zdeněk Rossman: reklamní leták na časopisy Pásmo a Disk, Literární archiv Památníku národního písemnictví, Praha

Reklama na avantgardní časopisy, in: Blok, č. 6/7,Varšava, září 1924, zadní strana obálky

Pierre Souvestre a Marcel Allain: Fantomas. Mrtvý, jenž zabíjí, Praha: Odeon 1929, obálka: Jindřich Štyrský

Vítězslav Nezval: Diabolo, Praha: Vaněk a Votava 1926, obálka a typografie: Vít Obrtel

Revoluční sborník Devětsil, Praha: Večernice V. Vortel 1922, obálka: Karel Teige

Stavba II, č. 3, Praha 1923, autor obálky neuveden

Zdeněk Pešánek: Film, 1928 (rekonstrukce Jana Wagnera 1988), umělá hmota, kov, v. 70 cm, Galerie hlavního města Prahy, foto: Tomáš Souček

Čí je to modernita? Paradox meziválečné „civilizované ženy“
Julia Secklehner výstava listopad 2021
Východiskem aktuální výstavy v Moravské galerii se stala expozice Civilisovaná žena z let 1929/30. Jejím záměrem bylo osvobození ženy od omezení, která jí přinášela móda a převládající životní styl, s cílem ji „modernizovat“.

Za hranice umělecké monografie
Julia Secklehner knižní recenze duben 2021
Jak napsat monografickou studii o individuálním umělci, aby to odpovídalo současnosti? A jak to dělat poutavě? Tyto dvě otázky stály na počátku rozsáhlého výzkumu, jehož výsledkem je kniha Bohumil Kubišta a Evropa.
Bauhaus Ireny Blühové
Julia Secklehner téma září 2019
Kombinací dvou negativů vytvořila slovenská sociální fotografka Irena Blühová fotografii zachycující dvě dívky sedící u stolu, které překrývá průsvitná „vize“ další, tentokrát spící ženské postavy. Celek vytváří zdvojený snový obraz s příhodným názvem...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?