K čemu je archeologie médií? Jussi Parikka
Kateřina Svatoňová knižní recenze listopad 2023
Předem této recenze varuji, že od metodologické a rekapitulující knihy Co je to archeologie médií? nemám patřičný kritický odstup. U jejího čtení se mi ozřejmilo, že vývoj psaní Jussiho Parikky, jeho přístup k médiím a k metodě mediální archeologie je do značné míry shodný s tím mým. Od roku 2007, kdy jsem poprvé navštívila konferenci Re:Place a poslouchala, jak se proplétá umělecká praxe s příspěvky z teoretické matematiky a fyziky, z teorie zvuku a přírodních věd, mezi které vstoupil Siegfried Zielinský s meotarem, z ručně popsaných folií promítal prezentaci a až manifestačně hřímal, že potřebujeme anarcheologii a variantologii, jsem začínala vnímat média jinak – na průsečíku německé teorie médií, mediální archeologie, konceptů mezi uměním a teorií Mieke Bal, v poslední době pak i ve vztahu k ekokritice a posthumanistickým teoriím.


Stroje uchvácení: průzkum pojmu imerze v dějinách umění
Kateřina Svatoňová téma březen 2021
„Zážitek, kdy jsme přeneseni do propracovaně simulovaného místa, je sám o sobě potěšující, nehledě na jeho fantazijní obsah. Takovému zážitku říkáme imerze."

Mise en abyme: Propadání se mezi obrazy
Kateřina Svatoňová recenze březen 2023
V polovině ledna byla v Galerii výtvarného umění v Chebu zahájena výstava Obrazy v obrazech: Tradiční princip v éře technických reprodukcí připravená historikem umění, kurátorem a ředitelem galerie Marcelem Fišerem, která rozhodně stojí za návštěvu. Zaměřuje se na...

Psychoplastickým prostorem Josefa Svobody
Kateřina Svatoňová listopad 2020
Těsně před zákazem kulturních akcí jsem měla možnost si privátně prohlédnout výstavu Josef Svoboda – Scénograf v GASKu v Kutné Hoře, kterou kurátorsky zaštítili filmový střihač a Svobodův vnuk Jakub Hejna spolu se scénografem a zároveň historikem tohoto výtvarného
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?