Rok 2016 ve výročních zprávách muzeí umění
Jan Skřivánek zprávy září 2017
Praha/Brno/Olomouc – Trojici muzeí umění zřizovaných ministerstvem kultury, tedy Národní galerii v Praze, Moravskou galerii v Brně a Muzeum umění Olomouc, v roce 2016 dohromady navštívil 1 milion návštěvníků a stát na jejich činnost v souhrnu přispěl necelými 430 miliony korun. Národní divadlo ve stejné době přivítalo 600 tisíc návštěvníků a ministerstvo kultury je podpořilo bezmála 700 miliony korun. Vyplývá to z výročních zpráv za loňský rok zveřejněných na konci června.
Nejvyšší návštěvnost měla Národní galerie, která loni přivítala rekordních 712 tisíc návštěvníků. „Naše instituce se v roce 2016 dostala do první desítky nejnavštěvovanějších míst v celé České republice,“ poznamenává k tomu v úvodním slově generální ředitel NG Jiří Fajt. Na podobných číslech byla galerie naposled v roce 1998, kdy díky výstavám Mistra Theodorika a Jakuba Schikanedera vykázala návštěvnost 688 tisíc. Nejúspěšnějšími výstavami loňského roku byly Císař Karel IV. 1316–2016 (93 tisíc) a Celník Rousseau (57 tisíc návštěvníků). Volného vstupného do stálých expozic pro mládež a studenty využilo 90 tisíc návštěvníků.
Vyšší návštěvnost se odrazila v nárůstu výnosů ze vstupného (41 milionů) a prodejů (10 milionů korun). Dalších 5,4 milionu korun galerii přinesly lektorské programy a další vzdělávací aktivity. Celkový příspěvek ministerstva kultury, včetně účelových dotací, loni činil 306 milionů korun. Na provoz z toho bylo určeno 256 milionů korun. Díky mimořádným dotacím mohla NG realizovat několik významných akvizic: Za necelých 1,8 milionu zakoupila soubor jedenácti kreseb Josefa Šímy, za 855 tisíc portrét malíře Josefa Navrátila od Jaroslava Čermáka a za 495 tisíc korun získala dvě protějšková zátiší od Jana Vojtěcha Angermeyera. Ceny NG nezveřejnila, lze je však vyčíst z výroční zprávy ministerstva kultury. Koupě Šímových kreseb byla loni vůbec nejdražším nákupem, který ministerstvo podpořilo. Z vlastních zdrojů NG ještě koupila několik děl do sbírky současného umění, konkrétně práce Tomase Rajlicha, Magdaleny Jetelové a Kateřiny Šedé. Z darů zmiňme alespoň soubor deseti modelů a více než tisíce plánů a fotografií z pozůstalosti architekta Karla Pragera.
Moravskou galerii v Brně loni navštívilo 115 tisíc návštěvníků, necelá třetina z nich zavítala do stálých expozice, které jsou přístupné zdarma. 30 tisíc lidí si přišlo prohlédnout výstavy a 45 tisíc návštěvníků přilákaly doprovodné programy. Dohromady MG loni hospodařila s necelými 98 miliony, přičemž příspěvek od ministerstva činil 80 milionů korun. Na vstupném galerie utržila 2 miliony, o dvě stě tisíc méně činil příjem z prodejů. Na výstavní činnost galerie vydala 8 milionů, na rozšiřování sbírek 150 tisíc korun. Za tuto částku mimo jiné získala konvolut fotografií z výstavy Civilizovaná žena, která se v Brně uskutečnila na přelomu let 1929–30, či soubor čtyř desítek plakátů Milana Grygara. Darem MG dostala obraz Vodopád od Otakara Nejedlého, jednu z kreseb Edith Hirschové z výstavy Zastihla je noc, která mapovala osudy českých umělců ve Francii za druhé světové války, nebo 277 obrazů a kreseb Jánuše Kubíčka.
Celková návštěvnost Muzea umění Olomouc, včetně Zámku Kroměříž, byla přes 172 tisíc lidí. Návštěvnost výstav a stálých expozic v samotné Olomouci překonala čísla Moravské galerie v Brně jen o tři tisíce. Muzeum hospodařilo s 91 miliony, přičemž na jeho provoz, na rozdíl od dvou výše jmenovaných institucí, nepřispívá jen ministerstvo (41 milionů), ale také kraj (21 milionů) a město (4 miliony korun). Z darů a nákupů se muzeum ve výroční zprávě jmenovitě chlubí jen odkazem sedmi desítek soch, obrazů a autorských knih Terry Haass, francouzské umělkyně narozené v roce 1923 v Českém Těšíně, která zemřela loni v březnu.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?