Sbírka 19. století v Jiřáku
Jan Skřivánek zprávy červen 2008
Praha – Národní galerie v půlce května otevřela novou stálou expozici umění 19. století v prostorách kláštera sv. Jiří na Pražském hradě. Sbírka se sem přesunula z Veletržního paláce, kde byla vystavena od roku 2000. Před tím řadu let sídlila v klášteře sv. Anežky České.
Spojení sbírek 19. a 20. století do jediné navazující expozice ve Veletržním paláci bylo jedním z prvních kroků Milana Knížáka ve funkci generálního ředitele. „Když jsem do Národní galerie přišel, tak jsem jasně věděl, že tam chybí přechod mezi 19. a 20. stoletím, který je strašně důležitý. Všechno, co se ve 20. století vyhrotilo, prvně zaznělo v 19. století. Proto je nemožné tato období od sebe oddělit,“ prohlásil na toto téma Knížak v lednu 2001 v rozhovoru pro časopis Ateliér.
Nyní se galerie vrací k staršímu modelu prezentace sbírek, včetně zkreslujícího rozdělení děl z konce 19. a počátku 20. století do dvou samostatných částí. Závěr nové expozice proto působí dosti rozpačitě. Najdeme zde sice díla Jakuba Schikanedera a Luďka Marolda, nikoliv však již obrazy Maxe Švabinského či Antonína Slavíčka.
Podle ředitelky Sbírky umění 19. století a autorky nové expozice Naděždy Blažíčkové-Horové je výhodou nového řešení možnost vystavit i díla velkých formátů. To však platí pouze pro první patro Jiřského kláštera. V křížové chodbě v přízemí je pro rozměrnější obrazy ještě méně místa, než bylo ve Veletržním paláci. Důsledkem chronologického uspořádání – prohlídka začíná v prvním patře a pokračuje v přízemí – je, že z expozice zmizely například Hynaisův Paridův soud (244 na 411 cm) či větší krajiny Julia Mařáka.
Úvodní část expozice každopádně působí vcelku příjemným dojmem. Tvůrci se elegantně vyrovnali i s vestavěnými výstavními panely z bývalé expozice starého umění, která byla ještě dílem „bruselských“ architektů Cubra, Hrubého a Pokorného. Chybějící popisky u exponátů užitého umění jsou snad jen dočasným nedostatkem, který bude brzy odstraněn.
Jiřský klášter je pro sbírku 19. století jen dočasnou zastávkou. Do budoucna se počítá s jejím umístěním v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí v sousedství nedávno otevřené expozice Baroko v Čechách v Schwarzenberském paláci. Snahu Národní galerie soustředit co nejvíce expozic v turisticky exponované lokalitě Pražského hradu lze pochopit, vnucuje se však otázka, co bude s Veletržním palácem, který ani teď nepůsobil zrovna přeplněným dojmem.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?