Slunečnicové pole
Jan Skřivánek zprávy listopad 2010
Londýn – Třiapadesátiletý čínský umělec Ai Weiwei se stal jedenáctým autorem, kterého Tate Modern v rámci projektu Unilever Series vyzvala, aby pro její ústřední halu připravil nějakou velkoformátovou sochu či instalaci. V minulosti byla tato prestižní zakázka svěřena například Louise Bourgeois, Anishi Kapoorovi, Rachel Whitereadové či Miroslavu Balkovi. Ai Weiweiův projekt nazvaný Slunečnicová semínka je v galerii k vidění do začátku května příštího roku.
Umělec nechal podlahu východní části haly o ploše tisíc metrů čtverečních pokrýt deseticentimetrovou vrstvou slunečnicových semínek vyrobených z porcelánu a ručně malovaných. Dohromady jich je více než 100 milionů a váží přes 150 tun. Přípravy trvaly více než dva roky a podílelo se na nich 1600 lidí z historického města Jingdezhen, kde se kdysi vyráběl porcelán pro císařský dvůr. „Sám jsem namaloval tři, možná čtyři semínka. Vypadá to jednoduše, ale není. Ta zakázka dala práci tolika lidem, že o ní ve městě věděl opravdu každý. Teď se všichni ptají, co budeme dělat dalšího. Budu pro ně muset něco vymyslet,“ řekl na zahajovací tiskové konferenci Ai Weiwei.
Původní koncept počítal s tím, že návštěvníci budou moci na plochu pokrytou semínky volně vstupovat a brát je do rukou, po pouhých dvou dnech ale galerie přímý kontakt zakázala. Vysoké počty návštěvníku vyvolaly obavy ze zdravotních rizik spojených s poletujícím porcelánovým prachem. Druhou interaktivní polohou projektu je možnost pokládat prostřednictvím internetu otázky přímo autorovi. Každý návštěvník mu může nahrát krátký videovzkaz a umělec na ně na stránkách galerie stejným způsobem pravidelně odpovídá. Tato on-line rovina zdaleka není samoúčelná. Ai Weiwei je činný též jako politický aktivista a čínská vláda jeho blog a twitterové zprávy přísně cenzuruje. Právě otázka, jaký je hlas jednotlivce, je tak pro něj hlavním tématem celého projektu: „Na první pohled jsou všechna ta semínka stejná, ale ve skutečnosti je každé originálem. A když se dotknete jediného, dotýkáte se vlastně všech.“
Slunečnicová semínka mají pro Ai Weiweie dva důležité symbolické významy. Jednak jsou pro něj symbolem přátelství – jsou oblíbenou pochutinou obyčejných Číňanů a sdílet s někým hrst slunečnicových semínek je pro něj gestem lidskosti navzdory chudobě či politické represi. Druhý symbolický význam odvozuje od propagandistických plakátů, které si pamatuje ze svého dětství a na nichž se davy lidí otáčejí k Mao Ce-tungovi jako slunečnice za sluncem.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?