Ukradený Caravaggio
Jan Skřivánek zprávy září 2008
Oděsa – Obraz Zatčení Krista (Jidášův polibek) považovaný za dílo Michelangela Merisi da Caravaggia byl koncem července ukraden z Muzea západního a východního umění v ukrajinské Oděse. Lupiči do muzea pronikli zcela nepozorovaně někdy mezi úterým 29. července večer a čtvrtkem 31. července ráno. Ve středu bylo muzeum pro veřejnost uzavřeno a expozici v tu dobu podle všeho nikdo nekontroloval. Budova muzea nyní prochází rekonstrukcí, takže se lupiči do expozice v prvním patře dostali pohodlně po přistaveném lešení.
Jakkoli není pochyb o tom, že obraz je mimořádně kvalitním a cenným dílem, Caravaggiovo autorství je přinejmenším sporné. Za originál je dnes většinou považován obraz téhož námětu ve sbírkách irské Národní galerie, který byl jako Caravaggiovo vlastnoruční dílo identifikován počátkem 90. let. Předtím šedesát let visel nepovšimnut v jezuitském řádovém domě v Dublinu. V roce 2004 byla tato atribuce zpochybněna italskou historičkou umění Marií Paolettiovou, která za originál prohlásila obraz dochovaný v Římě.
Zatčení Krista bohužel není jediným pohřešovaným dílem od Caravaggia. V roce 1969 byl v Palermu přímo z kostela San Lorenzo odcizen monumentální oltářní obraz Klanění pastýřů. Předpokládá se, že šlo o krádež na objednávku sicilské mafie. Obraz se dodnes nenašel.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?