Zidane jako umění

Jan Skřivánek zprávy leden 2007

Praha –V rámci Festivalu francouzských filmů měli diváci v Praze možnost zhlédnout film Zidane – Portrét 21. století, který byl loni uveden nejen na festivalu v Cannes, ale také na galerijním veletrhu Art Basel. Tam jej také hned zakoupily newyorské Museum of Modern Art a Guggenheimovo muzeum. Film byl na festival zařazen na doporučení filmového recenzenta Tomáše Baldýnskýho. On sám jej pak ale v Lidových novinách zhodnotil jako devadesátiminutovou nudu, za kterou „by režisér televizního přenosu dostával v deníku Sport na zadek celý měsíc“.

Film je dílem dvou respektovaných výtvarníků střední generace – Skota Douglese Gordona, nositele Turnerovy ceny za rok 1996, a alžírského Francouze Philippe Perrenoa. Natočen byl při zápase Realu Madrid s Villarrealem v dubnu 2005. Nejde však v pravém slova smyslu o záznam fotbalového utkání. Kamera totiž po celou dobu zabírá výhradně Zidana. Snímek se odehrává v reálném čase a byl sestříhán z více než 30 hodin filmového záznamu, pořízených 17 kamerami.

Zidane byl podle Douglese Gordona s filmem spokojen, jen ho samotného prý překvapilo, jak málo byl u míče. „To ale ukazuje, o čem ta hra je. Není to nakonec film o sportovní hvězdě, ale spíš něco jako záznam jednoho špatného dne v práci – portrét pracujícího muže,“ říká Gordon. Při newyorské premiéře filmu, která se konala v MoMA dva týdny před pražskou projekcí, si nicméně postěžoval, že většinu stopadesátičlenného štábu, který se na natáčení podílel, spíš než fotbal zajímalo umění. „Ať už to znamená cokoliv,“ dodal.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získat předplatné

Získejte
roční předplatné
za 885 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Získat předplatné