Zidane jako umění
Jan Skřivánek zprávy leden 2007
Praha –V rámci Festivalu francouzských filmů měli diváci v Praze možnost zhlédnout film Zidane – Portrét 21. století, který byl loni uveden nejen na festivalu v Cannes, ale také na galerijním veletrhu Art Basel. Tam jej také hned zakoupily newyorské Museum of Modern Art a Guggenheimovo muzeum. Film byl na festival zařazen na doporučení filmového recenzenta Tomáše Baldýnskýho. On sám jej pak ale v Lidových novinách zhodnotil jako devadesátiminutovou nudu, za kterou „by režisér televizního přenosu dostával v deníku Sport na zadek celý měsíc“.
Film je dílem dvou respektovaných výtvarníků střední generace – Skota Douglese Gordona, nositele Turnerovy ceny za rok 1996, a alžírského Francouze Philippe Perrenoa. Natočen byl při zápase Realu Madrid s Villarrealem v dubnu 2005. Nejde však v pravém slova smyslu o záznam fotbalového utkání. Kamera totiž po celou dobu zabírá výhradně Zidana. Snímek se odehrává v reálném čase a byl sestříhán z více než 30 hodin filmového záznamu, pořízených 17 kamerami.
Zidane byl podle Douglese Gordona s filmem spokojen, jen ho samotného prý překvapilo, jak málo byl u míče. „To ale ukazuje, o čem ta hra je. Není to nakonec film o sportovní hvězdě, ale spíš něco jako záznam jednoho špatného dne v práci – portrét pracujícího muže,“ říká Gordon. Při newyorské premiéře filmu, která se konala v MoMA dva týdny před pražskou projekcí, si nicméně postěžoval, že většinu stopadesátičlenného štábu, který se na natáčení podílel, spíš než fotbal zajímalo umění. „Ať už to znamená cokoliv,“ dodal.

Staří mistři v Praze
Jan Skřivánek výstava zima 2019
Národní galerie začátkem listopadu otevřela novou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, jejímž hlavním autorem je ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler a která propojuje dvě dříve oddělené prezentace českého a evropského umění renesance...

Světlo to někdy zkazí
Jan Skřivánek rozhovor červen 2021
Rozhovor s Jaromírem Novotným jsme měli naplánovaný několik let, čekali jsme však na možnost spojit jej s nějakou větší výstavou. Příležitost se naskytla až nyní – v létě se představí v Domě umění města Brna. Jaromírovy obrazy, ať již pracuje s barvami, či jen s ...

20 665 rozpačitých znaků na okraj Medkovy výstavy
Jan Skřivánek výstava říjen 2020
Následující text měl původně být recenzí obsáhlé retrospektivy Mikuláše Medka, kterou pod názvem Nahý v trní připravila Národní galerie. Co do rozsahu i šíře záběru mi však text tak narostl, že na hodnocení vlastní výstavy nakonec vůbec nedošlo.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?