První republika I
Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019
Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se ve výstavních prostorech neubránil šoku. Klasicky pojatá instalace prezentuje konstelaci meziválečného umění tak, jako kdyby tehdejší galerie, spolky a další umělecké organizace dostaly každá svůj „pokojík“ a ten zaplnily produkcí, která pro ně byla v této době typická. Tedy na první pohled přehlídka gaučáků, v níž se ztrácí avantgarda, kde je potlačen příběh formy moderního umění a kde je uměleckohistorická interpretace omezena na stručné textové vstupy v každé kapitole. Souhlasím, že formalistické přehledy jsou vyčerpané. Ocenil jsem vyjevení jinak neviditelných národnostních, regionálních i ekonomických aspektů tehdejšího umění. Nebyl jsem si však jist, zda je podobný krok směrem k sociálním dějinám umění únosný.
Malý obr
Tomáš Pospiszyl výstava listopad 2025
Národní galerie Praha ve Veletržním paláci představuje formou tradiční retrospektivy celoživotní dílo jedné z definujících osobností českého poválečného umění, sochaře Aleše Veselého. Výstava připravená Monikou Čejkovou zároveň otevírá otázku vztahu mezi...
Socialistický Rubens v dole
Tomáš Pospiszyl zahraničí listopad 2019
Výstava Utopie a pád v düsseldorfském Kunstpalastu chtěla nově otevřít otázku vztahu k umění bývalé Německé demokratické republiky. Víc než řečnické otázky by si však toto téma zasloužilo i nějaké odpovědi.
Anketa: Nejzajímavější počin v roce 2024?
Tomáš Pospiszyl Lada Hubatová-Vacková Šimon Kadlčák Julia Bailey Zbyněk Baladrán prosinec 2024
Stejně jako v loňském roce jsme i letos oslovili několik zástupců zdejší umělecké scény s dotazem: Co osobně považujete za nejzajímavější počin v oblasti výtvarného umění v uplynulém roce?
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?