Václav Hájek: všechny články
stránka 1
Vstupenka do muzea
Václav Hájek úhel říjen 2015
Na vstupence do drážďanského Albertina jsou reprodukovány čtyři artefakty. Dvě romantické malby a dvě „impresionistické“ sochy. Reprodukovaná díla se k sobě vzájemně mají jako lidé a pozemský prostor, jako duchovní sféra a materie, přičemž zde existují zjevné vzájemné...
Cucání a mačkání
Václav Hájek úhel duben 2015
Když cucám bonbon, především tvrdý bonbon, který tak rychle nepodléhá zkáze žvýkání a slin, nepředstavuje jediný počitek jeho chuť, ale stejně intenzivně i tvar a textura povrchu. Jazykem obracím v dutině ústní zvláštní útvar, který nepřináleží tak docela do řádu...
Mezi naturalismem a imaginací?
Václav Hájek recenze prosinec 2014
Karikatura v Západočeské galerii v Plzni / Výstava v Západočeské galerii v Plzni se věnuje velmi zajímavému fenoménu vizuální kultury, jenž představuje karikatura. Svoje téma úžeji vymezuje a zkoumá hlavně situaci v českém obraze dlouhého 19. století na tomto poli. Tento...
Na okraji jednoho déjà vu
Václav Hájek recenze duben 2014
Na okraji davu v Západočeské galerii v Plzni / Západočeská galerie v Plzni pořádá do 4. května výstavu Na okraji davu – umění a sociální otázka v 19. století, k níž byla vydána podnětná publikace s texty Romana Prahla, Evy Bendové a Ivany Jonákové.
Nehoda není náhoda
Václav Hájek úhel duben 2014
Na fotografickém snímku se občas vyskytnou nejrůznější ruchy, chyby, jakési znaky neznámého původu, které jsme při samotném aktu fotografování neviděli. Kde se berou tyto záhadné skvrny, barevná spektra, fluidní formy? Tyto „ruchy“ zřejmě vznikají buď přímo při aktu...
Příklady estetického vnímání
Václav Hájek úhel listopad 2013
Na stůl jsem si postavil několik věcí, které jsem měl v určité chvíli u sebe poblíž v pokoji. Musel jsem si sundat botu, respektive pantofel, abych na ni viděl. Věci se ocitly ne úplně náhodně na stole v určité perspektivě. Hlavně zase ta bota se nějak zvláštně natočila,...
Nadějné a beznadějné vyhlídky
Václav Hájek úhel červenec 2013
V literatuře a malířství moderní doby se často vyskytuje motiv městské vyhlídky. Vyhlížení z okna, balkonu či návrší se zde vyznačuje pozitivním či negativním potenciálem. Buď sugeruje lepší budoucnost, expanzi, vítězství, úspěch v rámci dané městské společnosti,...
Mezi blasfemií a humanismem
Václav Hájek úhel březen 2013
Ačkoli zadnice účinkovala v populární obrazové produkci vesměs jako groteskní a obskurní ozvláštnění (třeba v amatérské fotografii konce 19. století), nesmíme zapomínat na zdroje tohoto motivu v novověké evropské kultuře. Parodický román renesančního myslitele...
Zrzavého protiklady
Václav Hájek recenze únor 2013
Jan Zrzavý v Domě umění v Ostravě / Obsah díla Jana Zrzavého zůstává do značné míry tajemný, respektive není plně přítomen v rozpoznatelném ikonografickém motivu, ale skrývá se ve velmi proměnlivých formálních přístupech, které se mnohdy vyznačují ostrými kontrasty
Několik prasat v dějinách umění
Václav Hájek úhel září 2012
Prase je naším věrným souputníkem, provází nás dějinami a většinou o něm neuvažujeme jinak než jako o ošklivé hroudě masa určené ke konzumaci některými z nás. Prase není zřejmě ani příliš dekorativní, nepředstavuje vesměs silný symbol (v Mykénách není, jak známo,...
Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček,...
Kontrasty konkrétního umění
Václav Hájek recenze září 2011
Sbírka Hanse-Petera Rieseho v GASKu / Exponáty ve sbírce i na výstavě sice striktně nepředstavují pouze jeden výtvarný styl, nicméně mají většinou dost společného. Tato společná nota se nedá zcela jasně nazvat, ale pokusíme se jí pracovně zařadit pod hlavičku tzv....
Vstupenka do muzea
Václav Hájek úhel říjen 2015
Na vstupence do drážďanského Albertina jsou reprodukovány čtyři artefakty. Dvě romantické malby a dvě „impresionistické“ sochy. Reprodukovaná díla se k sobě vzájemně mají jako lidé a pozemský prostor, jako duchovní sféra a materie, přičemž zde existují zjevné vzájemné...
Mezi naturalismem a imaginací?
Václav Hájek recenze prosinec 2014
Karikatura v Západočeské galerii v Plzni / Výstava v Západočeské galerii v Plzni se věnuje velmi zajímavému fenoménu vizuální kultury, jenž představuje karikatura. Svoje téma úžeji vymezuje a zkoumá hlavně situaci v českém obraze dlouhého 19. století na tomto poli. Tento...
Nehoda není náhoda
Václav Hájek úhel duben 2014
Na fotografickém snímku se občas vyskytnou nejrůznější ruchy, chyby, jakési znaky neznámého původu, které jsme při samotném aktu fotografování neviděli. Kde se berou tyto záhadné skvrny, barevná spektra, fluidní formy? Tyto „ruchy“ zřejmě vznikají buď přímo při aktu...
Nadějné a beznadějné vyhlídky
Václav Hájek úhel červenec 2013
V literatuře a malířství moderní doby se často vyskytuje motiv městské vyhlídky. Vyhlížení z okna, balkonu či návrší se zde vyznačuje pozitivním či negativním potenciálem. Buď sugeruje lepší budoucnost, expanzi, vítězství, úspěch v rámci dané městské společnosti,...
Zrzavého protiklady
Václav Hájek recenze únor 2013
Jan Zrzavý v Domě umění v Ostravě / Obsah díla Jana Zrzavého zůstává do značné míry tajemný, respektive není plně přítomen v rozpoznatelném ikonografickém motivu, ale skrývá se ve velmi proměnlivých formálních přístupech, které se mnohdy vyznačují ostrými kontrasty
Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček,...
Cucání a mačkání
Václav Hájek úhel duben 2015
Když cucám bonbon, především tvrdý bonbon, který tak rychle nepodléhá zkáze žvýkání a slin, nepředstavuje jediný počitek jeho chuť, ale stejně intenzivně i tvar a textura povrchu. Jazykem obracím v dutině ústní zvláštní útvar, který nepřináleží tak docela do řádu...
Na okraji jednoho déjà vu
Václav Hájek recenze duben 2014
Na okraji davu v Západočeské galerii v Plzni / Západočeská galerie v Plzni pořádá do 4. května výstavu Na okraji davu – umění a sociální otázka v 19. století, k níž byla vydána podnětná publikace s texty Romana Prahla, Evy Bendové a Ivany Jonákové.
Příklady estetického vnímání
Václav Hájek úhel listopad 2013
Na stůl jsem si postavil několik věcí, které jsem měl v určité chvíli u sebe poblíž v pokoji. Musel jsem si sundat botu, respektive pantofel, abych na ni viděl. Věci se ocitly ne úplně náhodně na stole v určité perspektivě. Hlavně zase ta bota se nějak zvláštně natočila,...
Mezi blasfemií a humanismem
Václav Hájek úhel březen 2013
Ačkoli zadnice účinkovala v populární obrazové produkci vesměs jako groteskní a obskurní ozvláštnění (třeba v amatérské fotografii konce 19. století), nesmíme zapomínat na zdroje tohoto motivu v novověké evropské kultuře. Parodický román renesančního myslitele...
Několik prasat v dějinách umění
Václav Hájek úhel září 2012
Prase je naším věrným souputníkem, provází nás dějinami a většinou o něm neuvažujeme jinak než jako o ošklivé hroudě masa určené ke konzumaci některými z nás. Prase není zřejmě ani příliš dekorativní, nepředstavuje vesměs silný symbol (v Mykénách není, jak známo,...
Kontrasty konkrétního umění
Václav Hájek recenze září 2011
Sbírka Hanse-Petera Rieseho v GASKu / Exponáty ve sbírce i na výstavě sice striktně nepředstavují pouze jeden výtvarný styl, nicméně mají většinou dost společného. Tato společná nota se nedá zcela jasně nazvat, ale pokusíme se jí pracovně zařadit pod hlavičku tzv....
Vstupenka do muzea
Václav Hájek úhel říjen 2015
Na vstupence do drážďanského Albertina jsou reprodukovány čtyři artefakty. Dvě romantické malby a dvě „impresionistické“ sochy. Reprodukovaná díla se k sobě vzájemně mají jako lidé a pozemský prostor, jako duchovní sféra a materie, přičemž zde existují zjevné vzájemné...
Na okraji jednoho déjà vu
Václav Hájek recenze duben 2014
Na okraji davu v Západočeské galerii v Plzni / Západočeská galerie v Plzni pořádá do 4. května výstavu Na okraji davu – umění a sociální otázka v 19. století, k níž byla vydána podnětná publikace s texty Romana Prahla, Evy Bendové a Ivany Jonákové.
Nadějné a beznadějné vyhlídky
Václav Hájek úhel červenec 2013
V literatuře a malířství moderní doby se často vyskytuje motiv městské vyhlídky. Vyhlížení z okna, balkonu či návrší se zde vyznačuje pozitivním či negativním potenciálem. Buď sugeruje lepší budoucnost, expanzi, vítězství, úspěch v rámci dané městské společnosti,...
Několik prasat v dějinách umění
Václav Hájek úhel září 2012
Prase je naším věrným souputníkem, provází nás dějinami a většinou o něm neuvažujeme jinak než jako o ošklivé hroudě masa určené ke konzumaci některými z nás. Prase není zřejmě ani příliš dekorativní, nepředstavuje vesměs silný symbol (v Mykénách není, jak známo,...
Cucání a mačkání
Václav Hájek úhel duben 2015
Když cucám bonbon, především tvrdý bonbon, který tak rychle nepodléhá zkáze žvýkání a slin, nepředstavuje jediný počitek jeho chuť, ale stejně intenzivně i tvar a textura povrchu. Jazykem obracím v dutině ústní zvláštní útvar, který nepřináleží tak docela do řádu...
Nehoda není náhoda
Václav Hájek úhel duben 2014
Na fotografickém snímku se občas vyskytnou nejrůznější ruchy, chyby, jakési znaky neznámého původu, které jsme při samotném aktu fotografování neviděli. Kde se berou tyto záhadné skvrny, barevná spektra, fluidní formy? Tyto „ruchy“ zřejmě vznikají buď přímo při aktu...
Mezi blasfemií a humanismem
Václav Hájek úhel březen 2013
Ačkoli zadnice účinkovala v populární obrazové produkci vesměs jako groteskní a obskurní ozvláštnění (třeba v amatérské fotografii konce 19. století), nesmíme zapomínat na zdroje tohoto motivu v novověké evropské kultuře. Parodický román renesančního myslitele...
Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček,...
Mezi naturalismem a imaginací?
Václav Hájek recenze prosinec 2014
Karikatura v Západočeské galerii v Plzni / Výstava v Západočeské galerii v Plzni se věnuje velmi zajímavému fenoménu vizuální kultury, jenž představuje karikatura. Svoje téma úžeji vymezuje a zkoumá hlavně situaci v českém obraze dlouhého 19. století na tomto poli. Tento...
Příklady estetického vnímání
Václav Hájek úhel listopad 2013
Na stůl jsem si postavil několik věcí, které jsem měl v určité chvíli u sebe poblíž v pokoji. Musel jsem si sundat botu, respektive pantofel, abych na ni viděl. Věci se ocitly ne úplně náhodně na stole v určité perspektivě. Hlavně zase ta bota se nějak zvláštně natočila,...
Zrzavého protiklady
Václav Hájek recenze únor 2013
Jan Zrzavý v Domě umění v Ostravě / Obsah díla Jana Zrzavého zůstává do značné míry tajemný, respektive není plně přítomen v rozpoznatelném ikonografickém motivu, ale skrývá se ve velmi proměnlivých formálních přístupech, které se mnohdy vyznačují ostrými kontrasty
Kontrasty konkrétního umění
Václav Hájek recenze září 2011
Sbírka Hanse-Petera Rieseho v GASKu / Exponáty ve sbírce i na výstavě sice striktně nepředstavují pouze jeden výtvarný styl, nicméně mají většinou dost společného. Tato společná nota se nedá zcela jasně nazvat, ale pokusíme se jí pracovně zařadit pod hlavičku tzv....
Vstupenka do muzea
Václav Hájek úhel říjen 2015
Na vstupence do drážďanského Albertina jsou reprodukovány čtyři artefakty. Dvě romantické malby a dvě „impresionistické“ sochy. Reprodukovaná díla se k sobě vzájemně mají jako lidé a pozemský prostor, jako duchovní sféra a materie, přičemž zde existují zjevné vzájemné...
Nehoda není náhoda
Václav Hájek úhel duben 2014
Na fotografickém snímku se občas vyskytnou nejrůznější ruchy, chyby, jakési znaky neznámého původu, které jsme při samotném aktu fotografování neviděli. Kde se berou tyto záhadné skvrny, barevná spektra, fluidní formy? Tyto „ruchy“ zřejmě vznikají buď přímo při aktu...
Zrzavého protiklady
Václav Hájek recenze únor 2013
Jan Zrzavý v Domě umění v Ostravě / Obsah díla Jana Zrzavého zůstává do značné míry tajemný, respektive není plně přítomen v rozpoznatelném ikonografickém motivu, ale skrývá se ve velmi proměnlivých formálních přístupech, které se mnohdy vyznačují ostrými kontrasty
Cucání a mačkání
Václav Hájek úhel duben 2015
Když cucám bonbon, především tvrdý bonbon, který tak rychle nepodléhá zkáze žvýkání a slin, nepředstavuje jediný počitek jeho chuť, ale stejně intenzivně i tvar a textura povrchu. Jazykem obracím v dutině ústní zvláštní útvar, který nepřináleží tak docela do řádu...
Příklady estetického vnímání
Václav Hájek úhel listopad 2013
Na stůl jsem si postavil několik věcí, které jsem měl v určité chvíli u sebe poblíž v pokoji. Musel jsem si sundat botu, respektive pantofel, abych na ni viděl. Věci se ocitly ne úplně náhodně na stole v určité perspektivě. Hlavně zase ta bota se nějak zvláštně natočila,...
Několik prasat v dějinách umění
Václav Hájek úhel září 2012
Prase je naším věrným souputníkem, provází nás dějinami a většinou o něm neuvažujeme jinak než jako o ošklivé hroudě masa určené ke konzumaci některými z nás. Prase není zřejmě ani příliš dekorativní, nepředstavuje vesměs silný symbol (v Mykénách není, jak známo,...
Mezi naturalismem a imaginací?
Václav Hájek recenze prosinec 2014
Karikatura v Západočeské galerii v Plzni / Výstava v Západočeské galerii v Plzni se věnuje velmi zajímavému fenoménu vizuální kultury, jenž představuje karikatura. Svoje téma úžeji vymezuje a zkoumá hlavně situaci v českém obraze dlouhého 19. století na tomto poli. Tento...
Nadějné a beznadějné vyhlídky
Václav Hájek úhel červenec 2013
V literatuře a malířství moderní doby se často vyskytuje motiv městské vyhlídky. Vyhlížení z okna, balkonu či návrší se zde vyznačuje pozitivním či negativním potenciálem. Buď sugeruje lepší budoucnost, expanzi, vítězství, úspěch v rámci dané městské společnosti,...
Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček,...
Na okraji jednoho déjà vu
Václav Hájek recenze duben 2014
Na okraji davu v Západočeské galerii v Plzni / Západočeská galerie v Plzni pořádá do 4. května výstavu Na okraji davu – umění a sociální otázka v 19. století, k níž byla vydána podnětná publikace s texty Romana Prahla, Evy Bendové a Ivany Jonákové.
Mezi blasfemií a humanismem
Václav Hájek úhel březen 2013
Ačkoli zadnice účinkovala v populární obrazové produkci vesměs jako groteskní a obskurní ozvláštnění (třeba v amatérské fotografii konce 19. století), nesmíme zapomínat na zdroje tohoto motivu v novověké evropské kultuře. Parodický román renesančního myslitele...
Kontrasty konkrétního umění
Václav Hájek recenze září 2011
Sbírka Hanse-Petera Rieseho v GASKu / Exponáty ve sbírce i na výstavě sice striktně nepředstavují pouze jeden výtvarný styl, nicméně mají většinou dost společného. Tato společná nota se nedá zcela jasně nazvat, ale pokusíme se jí pracovně zařadit pod hlavičku tzv....